Hierbij willen wij even terugblikken op de eerste rally van Van Velsen Rally Sport.

Op vrijdag 2 oktober is de rallytruck met Aad van Velsen in het bivak aangekomen. Op zaterdag hebben de overige teamleden (Jos, Bas en Charl) zich bij Aad gevoegd. Na de truck nog één keer technisch volledig te hebben gecontroleerd, was men klaar voor de keuring op zondag. Dit was een saaie aangelegenheid, waarbij men langs allerlei loketten moet om van alles te regelen en te laten registreren. Maar alles was aan het einde van de dag goedgekeurd en met startnummer 477 mocht men maandag aan de start verschijnen.

Maandag 5 oktober was het zover. De teamleden konden zich in hun raceoverall hijsen en klaar maken voor de start van de eerste etappe. Met 40 deelnemers in de categorie (trucks en 4×4 door elkaar) mocht ons team als 39e starten. Men begon net lekker in de race te komen, moesten ze al na zo’n 60 km stoppen voor een lekke band. Na een vrij snelle bandenwissel konden ze hun weg op het keienpad weer vervolgen. De eerste etappe bestond uit veel stenen en keien. Hierdoor stonden er al snel andere deelnemers langs de route stil met schades of andere mankementen. Na een dag hutsen, butsen en heen en weer geslingerd te worden was er eindelijk de finish. In het bivak bleek dat nog 2 banden zodanig slecht waren dat deze alvast vervangen werden.

Dinsdag de 2e etappe van 224 km met een verbinding van 141 km. Wat kilometers betreft geen lange etappe, maar de proef blijkt zo ingewikkeld en zwaar dat ons team toch pas in het donker bij het bivak binnenkomen. Deze dag begon met veel stenen, smalle bergpassen en serieuze duinen. Na 75 km weer een lekke band. Daarna in de duinen één keer vast gestaan. Dat werd scheppen in de woestijn bij een temperatuur van boven de 50 graden… In het laatste stuk van de etappe nog vele snelle stukken met kleine stenen, veel gaten en droge rivierbeddingen. Ook vandaag weer de finish gehaald. Nadat Charl en Jos Haverkamp tot de andere ochtend 6.00 uur aan de truck hebben gesleuteld, stond deze er weer “gezond”bij.

Woensdag de 3e etappe van 274 km met een verbinding van 196 km. Doordat ons team maandag en dinsdag goed gepresteerd hadden, zijn ze in het klassement gestegen waardoor ze een vroegere starttijd kregen. Het menu voor vandaag was 54 km duinen en aan het einde nog eens 7 km duinen met een kanttekening in het routeboek: Danger klasse 3!!! Kort na de start kwamen de mannen al gauw in het ritme. Zo links en rechts al wat ingehaald en daar kwamen ze, de duinen… Zo hoog als de Stompwijkse kerk! Het ging de mannen steeds beter af en ze kregen er zelfs plezier in, in het “surfen” met de rallytruck in de duinen. Na een aantal keren gestrande teams uit de verzakking te helpen waren de duinen klaar en volgde nog een 200 km aan snelle stukken waar het ook een slagveld was. Er stond zelfs een 4×4 compleet af te branden. Toen kwamen de laatste gevaarlijk duinen. Niet hoog maar erg kort en stijl, zowel aan de voor- als aan de achterkant. Deze dag weer voor het donker gefinisht. Onder applaus van een aantal mensen van Team de Rooy en het Mammoetteam kwamen de mannen het bivak binnenrijden. Deze nacht zijn er velen in de woestijn achtergebleven om daar de nacht moederziel alleen door te brengen.

Donderdag de 4e etappe van 293 km met een verbinding van 348 km. Een lang stuk wat meestal een snel stuk is. Het werd een zeer snelle dag met veel rivierbeddingen en hoge bergtoppen.

Vrijdag de 5e en laatste dag van de rally. Een etappe van 237 km met een verbinding van 79 km. Deze etappe werd bestempeld als een technische maar zeer gevaarlijke. De keuze was gauw gemaakt: “heel houden en uitrijden”. Na een paar stops kwam ons team na een groot aantal zeer spannende en extreem hoge onverharde bergpassen bij het strand aan. Na ongeveer 40 km zand en kuilen kon ons team letterlijk over de laatste heuvel de finish over springen. Bij terugkomst in Agadir kreeg ons team een staande ovatie. Bij het uitstappen kreeg de bemanning te horen dat zij als 14e waren geëindigd en het was blijkbaar zeer bijzonder dat  een debutant zo hoog was gefinisht!

Inmiddels is het grootste gedeelte van ons team weer thuis. Bas is nog onderweg met ons “blauwe schatje” zoals de rallytruck inmiddels genoemd wordt. Het is een hele ervaring geweest met een zeer goede prestatie. Nu is het de schone taak aan het team om ons blauwe schatje weer klaar te maken voor 8 november: de RTL GP Preproloog in Valkenswaard.