PERSBERICHT | Van Velsen Rally Sport finisht in Dakar!

De Africa Eco Race, een loodzware rally van twee weken en 6000 km over zand, stenen en vooral heel veel duinen met de finish in Dakar, Senegal,  bezorgde het team veel uitdagingen. Maar ze hebben de finish gehaald.

“We hebben van de eerste tot de laatste kilometer genoten en we wisten dat het zwaar zou worden maar zó zwaar had ik niet gedacht.” Aad van Velsen, teameigenaar en coureur van Van Velsen Rally Sport heeft zijn zwaarste rally ooit gereden. “De eerste week zijn we zonder noemenswaardige problemen doorgekomen hoewel we toen al meerdere dagen enorm lange etappes van meer dan 400 km voor de kiezen kregen. We waren misschien niet de snelste op de piste maar vele anderen hadden problemen met bijvoorbeeld lekke banden. Dat is ons bespaard gebleven en zo konden we langzaam stijgen in het klassement.”

In de voorbereiding op deze rally had het team met de hulp van een aantal sponsoren een eigen assistentietruck gebouwd die ook nog eens werd bestuurd door de zoon van Aad, Michel van Velsen. De monteurs, Stefan, Arie en Michel en teammanager Rachel konden hiermee optimaal de noodzakelijke ondersteuning geven voor onderhoud en reparaties van de rallytruck in het bivak.

En die back-up bleek hard nodig in de tweede week, vertelt Aad. “We kregen te maken met meer duinen dan dat ik ooit heb gezien. En het was heel zacht zand. We hebben meerdere keren in de enorme hitte flink moeten scheppen om weer door te kunnen en soms stonden we al een paar meter later weer muurvast. Dat was heel zwaar.” Vrijwel alle deelnemers hebben hier vastgestaan en veel tijd verloren zoals ook tweevoudig Dakar winnaar Gerard de Rooy.

Maar het team kreeg ook te maken met technische uitdagingen. “Onze monteurs hebben na een aandrijfprobleem de hele nacht moeten doorwerken om de truck een paar minuten voor de start van de volgende etappe klaar te hebben.” Door een probleem met de besturing aan het begin van de voorlaatste etappe heeft de cabine crew uit veiligheid besloten die etappe te verlaten. “We konden nog wel rijden maar we zouden dan wel een onnodig risico nemen en dat is niet de bedoeling. We zijn toen naar het bivak gereden en onderweg konden we als een geluk bij een ongeluk met een reserveonderdeel uit onze rallytruck een koelingsprobleem van de assistentietruck nog even oplossen. De monteurs hebben er voor gezorgd dat we met de rallytruck weer veilig en competitief aan de start konden verschijnen van de laatste echte wedstrijd etappe. Ik heb diep respect voor hun doorzettingsvermogen.” De laatste etappe was een rondje om het beroemde Lac-Rose bij Dakar in Senegal. “Dit is de plek waar alle grote Dakar helden in het verleden zijn gefinisht en voor ons in de rallytruck een bijzonder moment en een droom die werkelijk wordt. Alle drie stonden we in 2008 klaar voor de start van de Dakar rally in Afrika, die toen niet doorging en sindsdien is verhuist naar Zuid-Amerika en nu gaan we dan eindelijk hier echt finishen.” De emotionele ontlading is dan ook groot als het team met voor op de truck de vlag van Stompwijk over de finish komt en de medailles in ontvangst neemt. “Naar dit moment heb ik jaren uitgekeken, hard voor moeten werken en veel voor moeten laten. Dit is geweldig!”

Dinsdagmiddag komt het team weer terug in Nederland en dinsdagavond om 20.00 uur kan iedereen ze weer verwelkomen in Stompwijk. Dit doen wij, net als de voorgaande jaren, weer in De Bles, dr van Noortstraat 154 Stompwijk. Vanaf 19.30 uur gaan de deuren open. Kom het team feliciteren en geniet van de verhalen over deze gave rally!

AER2018 12e etappe

Vandaag is de laatste etappe van de Africa Eco Race. Een rondje van 22 km om het roze meer bij Dakar. Aad, Jos en Emiel starten de etappe om 12.48uur (Nederlandse tijd)
Na de legendarische start op het strand komen ze na deze korte special aan bij het podium waar ze al lang naar uitkijken.

Race verslag

WE HEBBEN DE LAATSTE ETAPPE SUPER GEREDEN EN DAKAR GEHAALD!

Aad van VelsenJos Schotanus en Emiel Megens geweldige laatste etappe van de Africa Eco Race bij het roze meer gereden! En dat had natuurlijk niet gelukt zonder de geweldige inzet van de mannen en vrouw die met Brutus die er voor gezorgd hebben dat ze elke dag weer door konden
Arie Verhagen
Stefan van Veenendaal
Rachel Rietveld
en Michel van Velsen

AER2018 11e etappe We konden er nog 1 keer voor gaan en dat hebben we gedaan!

De elfde etappe is de laatste echte etappe maar we hebben de moeilijkste passages achter ons gelaten. We passeren wel duinen maar het is vooral ook zaak voor de navigatoren om nog even scherp te blijven om niet alsnog onnodig tijd te verliezen. We sluiten af met een verbinding waarbij de de grens overgaan naar Senegal voordat we in het oude station van Saint Louis waar het laatste Bivak zal zijn.

route animatie: Rob Steltman AV Media

Race verslag

“We konden er nog 1 keer voor gaan en dat hebben we gedaan!”
Het was voor Aad een bittere pil dat hij de vorige etappe zoveel tijd heeft verloren door de problemen met de besturing. Maar de monteurs hebben opnieuw een geweldige prestatie geleverd en hebben de truck weer zo klaargemaakt dat Aad, Jos en Emiel de laatste echte etappe er weer voor konden gaan. “Het zou de laatste echte wedstrijd etappe zijn voordat we op zondag naar de finish gaan in Dakar.” vertelt Aad “Dus wilde ik heel graag er nog even goed voor gaan zitten en een goeie etappe rijden.En dat is gelukt! Ik ben heel blij met mijn monteurs die mij het vertrouwen hebben kunnen geven dat de truck voor deze laatste etappe weer veilig en in competitieve conditie is.
Het ging echt hard vandaag. Zelf zo hard dat ik mij moest inhouden anders zouden de banden te warm worden. Vandaag was onze snelste dag!”
Bij de finish en in het bivak in Saint Louis was er de ontlading bij de deelnemers en teams en was het tijd voor een feestje. De rallytruck is in parc fermé gezet en zal morgen de laatste special van 22 kilometer rijden om over de finish te komen bij het Roze Meer in Dakar!

AER2018 10e etappe Het was niet verantwoord om zo de etappe te rijden

De etappe begint tussen 2 bergen gelijk met een duinenpartij. Dan volgt een listige passage door een kloof en een vlakte daarna volgen duinen die geleidelijk moeilijker en moeilijker worden. De navigatoren moeten hier heel goed de kompaskoersen opvolgen anders raken ze het spoor bijster en verliezen dan veel tijd. Na CP3 wordt het wat eenvoudiger richting de finish.

route animatie: Rob Steltman AV Media

Race verslag

“Het was niet verantwoord om zo de etappe te rijden”

Bij het wegrijden uit het bivak voelt Aad dat het niet goed zit met de besturing. “Hij stuurde niet goed terug en dat werd richting- en na de start erger. In de cabine waren wij het er over eens: dit moeten we niet doen. We hadden ons verheugd op een dag waar we waarschijnlijk best goed hadden kunnen doen als we zo de verhalen horen in het bivak. Veiligheid gaat voor alles”

Een maal op weg naar het bivak treffen de mannen hun eigen servicetruck met de cabine omhoog. Probleempje met de koelleiding. “En toen waren wij ineens de snelle assistentie!”vertelt Aad “laten wij nou precies die slang bij ons hebben. Gefixt en toen snel naar het bivak. Ondertussen is het probleem door onze geweldige monteurs opgelost en mogen we morgen weer starten”

AER2018 9e etappe Natuurlijk kiezen we de moeilijke route!

Etappe 9: Duinen en nog eens duinen.
Deze etappe bevat meer dan 100 km aan echte duinen. De route gaat naar het oosten naar “het oog van Afrika”. Dit is zelfs van uit de ruimte te zien en natuurlijk ook als je de deelnemers volgt op Google Earth. Je kan het niet missen. Het begint eenvoudig maar al vrij snel worden de duinen een echte uitdaging. Na CP3 op weg terug naar Chinguetti wordt de route weer wat minder ingewikkeld.

Ook via Google Earth volgen hier vind je meer. Africa Eco Race

route animatie: Rob Steltman AV Media

Race verslag

“Natuurlijk kiezen we de moeilijke route!”

De negende etappe zou een hele lastige gaan worden en de deelnemers kregen een keuze: kies je de gemakkelijke route krijg je 30 minuten straftijd kies je moeilijke route krijg je 30 minuten terug. Voor de mannen was de keuze simpel: de moeilijke route!
“Ik ben hier om het beste uit mijzelf en mijn team te halen en dan kies je uiteraard voor de moeilijke route” vertelt Aad. “Dat ‘ie zo moeilijk zou kunnen was werd wel een uitdaging. Het ging eigenlijk gewoon prima weer totdat we in het moeilijke gedeelte te maken kregen met een zandstorm. Dan is het net of je met de vitrage dicht rijd. Je ziet nog wel wat maar weet niet echt wat het is. En dat zand hier is echt bizar! Soms kan je met je ene voet er op staan en je andere zakt dan gewoon weg, maar aan het zand zie je geen verschil. Dus was het gevolg scheppen. En dan rijden we 3 hele meters kunnen net niet genoeg snelheid maken… weer scheppen.En dat zo drie keer. Ondertussen waren wij en nog een paar andere deelnemers door de zandstorm het spoor een beetje bijster. Een helikopter van de organisatie kwam bij ons en toen bleek dat we de verkeerde kant op reden en daar zou het terrein onbegaanbaar worden. We vonden het spoor gelukkig toen weer terug en hebben nog een mooi laatste stuk van de etappe gereden maar dan wel voor het eerst in het donker deze rally.”

De assistentie heeft voor het eerst echt wat langer moeten werken om allemaal noodzakelijke klusjes op te knappen maar ze hebben zich er in vastgebeten en gezorgd dat de truck net op tijd klaar was voor de start. Bikkels zijn het. Daarna konden ze rusten want het bivak bleef nog een nacht op dezelfde plek. Dus spullen weer op orde gebracht, geld gewisseld, getankt, kleding wassen en een douche gepakt!

AER2018 8e etappe Dit waren echte duinen!

Het tweede deel van de marathonetappe is 439 km lang en de mannen hebben de afgelopen nacht niet aan de truck mogen werken. De etappe begint met zand en een redelijk eenvoudige duinenpartij maar later zullen ze te maken krijgen met een groot stuk met serieuze duinen. Hier ligt een echte uitdaging!

route animatie: Rob Steltman AV Media

Race verslag

“Dit waren echte duinen!”
Ons team maakt een indrukwekkende rally mee. En we bedanken onze sponsoren dat ze het hebben mogelijk gemaakt om met dit geweldige team en onze geweldige rally- en servicetruck deze fantastische rally te kunnen rijden. (zie onderaan dit bericht) Ook de Africa Eco Race maakt haar beloften waar. Bijna elke dag etappes van meer dan 400km en meer dan voldoende uitdagingen. Dat gold zeker ook voor de tweede dag van de marathon etappe. Aad, Jos en Emiel kregen vandaag te maken met de zwaarste duinen van deze rally tot nu toe. “Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt” vertelt Aad. “We zijn vandaag door 4 hele zware duinenpartijen gereden. Het waren hoge duinen met kamelengras maar ze waren vooral heel zacht. Voor je het wist zakte je weg. We hebben regelmatig de banden extra moeten aflaten en de gang er in moeten houden om niet vast te komen zitten. Dat kamelengras werkt dan ook nog eens tegen omdat het hobbelen hierover steeds de gang er uit haalt. En gang is alles. Het onvermijdelijke is dus ook gebeurt. We zakten toch ineens even weg en kwamen we niet zo meer los. Toen hebben we moeten scheppen. Dat was heel jammer want we hadden een heel goed tempo. Onze truck is gemaakt voor dit soort duinen. Toen kregen we even later een lekkage bij de vooras en hebben we uit voorzorg de voorwielaandrijving voor los gekoppeld in de gedachte dat we de duinen uit waren. Maar dat bleek anders. Toch maar weer even de as aangekoppeld, maar we zijn daar gewoon tijd mee verloren en moeten de jonges dus even fixen in het bivak. Maar we mogen wel zeggen dat we opnieuw alle 3 echt hebben zitten genieten deze etappe. Wat is dit een gave rally”

De Assistentieploeg kreeg vandaag 699km voor de kiezen en tijdens de rit maakte het uitgestrekte kale landschap en de dorpjes die vaak enkel bestaan uit leme hutjes of tenten, diepe indruk. Het bivak staat zo ver van de bewoonde wereld dat je na anderhalve week echt de verbroedering merkt tussen de teams. Dat is echt leuk. Ook hier blijven we weer 2 dagen staan.

AER2018 7e etappe Deze keer moesten we echt uitstappen; een lekke band

Op dinsdag begint en eindigd de etappe in Chami en het is de eerste dag van een marathon etappe. Dat betekent dat de voertuigen aan het einde van de etappe moeten worden geparkeerd in parc fermé en mag er die nacht niet aan worden gesleuteld. Ze rijden dus een dubbele etappe zonder assistentie. Het is dus zaak om behouden te rijden omdat je de woensdag, etappe 8, ook nog moet rijden zonder dat je service hebt kunnen plegen.
Etappe 7 is ook nog eens de één na langste etappe van deze rally -486 km- en het parcours bestaat voor het grootste gedeelte uit zandpaden en pistes waar de navigator heel nauwkeurig op kompaskoersen moet gaan rijden. Aan het einde zit nog een moeilijke duinenpartij met kamelengras wat een hoop gehobbel kan geven.

route animatie: Rob Steltman AV Media

Race verslag

“Deze keer moesten we echt uitstappen; een lekke band”

Aad, Jos en Emiel hebben het eerste deel van de marathon etappe achter de rug. “We zaten vrijwel gelijk na de start in ons ritme totdat we dit keer echt moesten stoppen en uitstappen: een lekke band.” vertelt Aad “De eerste keer dat we een band hebben moeten wisselen in de etappe. Maar ook dat gaat gewoon prima samen en daarna konden we het ritme weer oppakken.” Aad geniet van het rijden “het was een waanzinnig mooi en gevarieerd parcours. Heel veel zand, snelle stukken, hobbelen over kamelengras en mooie duinen. Het wordt misschien wat eentonig dat ik het zeg maar het ging eigenlijk weer gewoon goed.” De truck staat nu in Parc Fermé. “Op het laatste verbindingsstuk hebben we nog even gestopt om de vetspuit nog even onder de auto door te halen want nu mogen we niet meer aan sleutelen vannacht. Morgen beginnen de echt serieuze duinen! Daar kijk ik naar uit!”

Voor de assistentieploeg was het een echte rustdag en hebben ze de kans gehad om de rallytruck in actie te zien en aan te moedigen! “Alle gereedschappen en materialen zijn al ingepakt dus gaan we waarschijnlijk de grootste verhalen horen als de mannen vertellen hoe goed het wel niet ging!” vertelt Rachel.

Foto’s Alessio Corradini Rallymaniacs en Rachel Rietveld

AER2018 6e etappe We hebben vooral gedaan wat we de afgelopen week ook hebben gedaan

De tweede week van de Africa Eco Race begint met een verbindingsroute om de grens te passeren naar Mauritanië. Bijzonder is het 15 km lange stuk niemandsland tussen de beide landen waar de deelnemers doorheen moeten. Zodra ze over de grens zijn verandert het landschap drastisch en beginnen ze aan de special van 211km. Deze special is volledig off-road over zandpaden met aan het eind een pittige duinenpartij. Onderweg passeren zij de beroemde spoorlijn van de kust van Mauritanië naar het oosten.
De finish van de etappe is 10 km van het bivak in Chami.

route animatie: Rob Steltman AV Media

Race verslag

“We hebben vooral gedaan wat we de afgelopen week ook hebben gedaan.”

We hebben een kort bericht gekregen over de eerste etappe in Mauritanië.
“We moesten vandaag de grens over naar Mauritanië voordat we aan de etappe begonnen.” verteld Aad. “Dat ging allemaal zo snel dat we 4 uur te vroeg bij de start van de proef waren. Dus maar even een dutje doen.”
Vanaf het moment dat ze Mauritanië binnen reden was het gelijk anders. “Er is hier echt helemaal niets! Je komt vrijwel niemand tegen en dat is even wennen.”
Over de etappe kan Aad kort zijn. “We weten ondertussen dat we goed door kunnen rijden en toch het materiaal heel kunnen houden dus dat hebben we dan maar weer gedaan. Het was vandaag alleen maar zand en aan het eind een aantal duinen met kamelengras dus hobbelden we nu over het gras in plaats van stenen.”
Morgen is de eerste dag van een marathon etappe waarbij ze tussen de etappes niet aan de truck mogen sleutelen. “Vanavond gaan we ons goed voorbereiden. We krijgen eerst een etappe van weer bijna 500 km, dat is al pittig, en dan niet sleutelen in het bivak. We moeten dus weer ons gezonde verstand gebruiken want de komende dagen kan wel eens het verschil gaan maken.”

PERSBERICHT | Van Velsen Rally Sport heeft de smaak te pakken op weg naar Dakar

Van Velsen Rally Sport heeft de smaak te pakken op weg naar Dakar.

De eerste week van de Africa Eco Race zit er voor de deelnemers op. Ze hebben al 5 zware etappes er gereden met veel duinen en zand maar ook stenen en snelle stukken over gravel en droge meren. De langste etappe was 500km. Bij de rallytrucks heeft Aad van Velsen uit Stompwijk het prima naar zijn zin. Samen met nog 5 andere Nederlandse truckequipes waaronder tweevoudig Dakar winnaar Gerard de Rooy, proberen ze in het sterke deelnemersveld met een mooie eindklassering in Dakar te finishen.

“De rally is precies wat ik er van had gehoopt” vertelt Aad. “Ik heb in de afgelopen week mijn langste etappe ooit gereden, wel 500km, en meerdere etappes van meer dan 400km lang. Op sommige momenten verbaas ik mij erover hoe hard we kunnen rijden en dat het allemaal heel blijft als we met 150km per uur over een stenen pad vliegen.” Toch rijdt Aad heel behouden. “Het zou misschien wel harder kunnen op sommige punten maar dan is het ook zo dat de risico’s verviervoudigen. Samen met navigator Jos Schotanus en monteur Emiel Megens proberen we zo goed mogelijk de risico’s in te schatten. We hebben al genoeg deelnemers zien staan met kapotte banden of erger. Het belangrijkste is dat je blijft rijden want de rally duurt nog lang daarmee hopen we steeds een beetje te stijgen in het klassement want ik wil heel graag aan de finish komen in Dakar, dat is een lang gekoesterde droom.”
De keuze voor de Africa Eco Race pakt dus goed uit voor de transportondernemer die dit jaar voor de ondersteuning van zijn monteurs een eigen assistentietruck heeft gebouwd. “Dit is mijn vijfde rally en ik heb heel veel geleerd in de afgelopen jaren. Ik merk dat dit nu echt zijn vruchten gaat afwerpen. Als ik na een lange etappe in het Bivak kom hebben we nu met ons team een compleet eigen service en ondersteuningsplek. Mijn zoon Michel bestuurt de truck die de afgelopen week ook al meer dan 2500km heeft afgelegd door Marokko. De monteurs kunnen onderweg goed uitrusten en dat scheelt in het bivak want het kan zomaar zijn dat ze een nacht moeten doorhalen met werk aan de rallytruck. Gelukkig hebben we tot nu toe nog geen serieuze problemen gehad.”

In de tweede week van de rally worden er 7 etappes gereden waarvan 6 in Mauritanië. Dit is voor Aad nieuw terrein. “Ik ben nog nooit in Mauritanië geweest. We hebben begrepen dat we daar heel veel zacht zand en duinen gaan krijgen. Daar verheug ik mij wel op want onze Ginaf rallytruck is gemaakt voor dat soort omstandigheden.”

De finish is op 14 januari bij het legendarische roze meer in Dakar, Senegal en op de avond van 16 januari kan het team worden verwelkomt in Restaurant De Bles in Stompwijk.

AER2018 5e etappe Aan de finish zagen we dat we gemiddeld 102km per uur hadden gereden!

De laatste dag voor de rustdag moeten de mannen wederom een special rijden van meer dan 400km!

Deze etappe vergt het uiterste van de navigatoren en het materiaal, maar is geweldig om te rijden. Het brengt de deelnemers op snelheid richting Dakhla maar de navigatoren moet er even goed voor gaan zitten. Weinig stenen en een zanderige ondergrond zijn de belangrijkste kenmerken van het parcours.
Na de etappe en een verbinding wacht de rustdag in het laatste bivak van Marokko.

route animatie: Rob Steltman AV Media

Race verslag

“Aan de finish zagen we dat we gemiddeld 102km per uur hadden gereden!”

De laatste etappe voor de rustdag ging 440km door de westelijke Sahara. “We hebben vandaag de laatste etappe door Marokko gereden en de snelheid zat er al gelijk goed in! Door een heerlijk briesje hadden we ook weinig last van stof.” Dit gebied was voor Aad nieuw terrein. “Zo ver zuidelijk in Marokko zijn we nog nooit geweest en door het lege landschap en de constante snelheid van boven de 100 km per uur loerde het gevaar van concentratieverlies. Aan de finish zagen we dat we gemiddeld 102km per uur hadden gereden! Omdat er hier en daar nogal eens een steen opdook op het parcours moest je zeker wel scherp blijven. Toch hebben we ook vandaag niet de limiet opgezocht en dan zie je, doordat er toch vandaag weer uitvallers waren of mensen met problemen, dat je mooi zesde kan worden in de etappe. We staan zelfs nu zesde in het algemeen klassement!”

De racetruck is vandaag ook weer redelijk ongeschonden uit de strijd gekomen maar morgen zullen de monteurs een groot onderhoud uitvoeren.

Van Rachel horen wij dat het vandaag voor hun een verbinding was van maar liefst 554km. Eer rit waarbij je links niets ziet… en rechts ook niets. De kwaliteit van het asfalt is hier echter wel heel goed! Het is prima te doen in de cabine al wordt er door deze en gene wel een behoorlijk middagdutje gedaan. Maar daar is dit ook voor bedoeld.
Morgen moeten de monteurs aan de bak voor de rallytruck maar ook de servicetruck wordt onderhanden genomen.

Live Tracking

Volg op onze live timing/tracking pagina waar zij zitten op het parcours.

Nu bijgewerkt voor de Africa Eco Race

Africa Eco Race

2018 - Route 10e Africa Eco Race

Sponsors

VVRS in aktie voor

Dakar

Morocco Desert Ch.