28 Oktober 2018 RTL GP Preproloog Valkenswaard

Afgelopen zondag was ons team weer aanwezig bij de RTL GP Preproloog in Valkenswaard. Dit jaar niet alleen georganiseerd voor de deelnemers van de Africa Eco Race en Le Dakar, maar ook voor het deelnemersveld van de Morocco Desert Challenge.

Organisator van de Africa Eco Race en Dakar legende Jean Louis Schlesser was ook aanwezig en heeft een bezoekje aan ons team gebracht.

Tijdens de taxiritjes heeft Wolter Kroes een rit met Aad meegereden en getracht tijdens deze rit een vaste noot aan te houden…

Dit alles gemist? Op zaterdag 17 november om 19.00 uur is er een terugblik op RTL7.

Africa Eco Race en Morocco Desert Challenge voor Van Velsen Rally Sport

In de teamvergadering van vorige week stonden alle neuzen direct dezelfde kant op en is de knoop doorgehakt:
Van Velsen Rally Sport staat in januari weer aan de start van de Africa Eco Race!
Het team gaat ‘back to the roots’; Dakar zoals Dakar ooit bedoeld was, met bivaks in the middle of nowhere en ouderwets ‘MacGyveren’.

De Africa Eco Race start op 30 december in Monaco, waarna de teams en materieel verscheept worden naar Marokko. Vanaf 1 januari zullen de equipes de gigantische mooie zandduinen en ruige gebieden van Marokko doorkruizen, van Nador naar Dakhla. Tijdens de rustdag in Dakhla maakt het team zich op voor het 2e deel van de rally: zes etappes in Mauritanië, waar zij de enorme zandvlaktes en de immense uitgestrekte duinpartijen moeten bedwingen om uiteindelijk in de laatste etappe over het strand van Senegal de finish in Dakar bij Lac Rose te bereiken.
Aad van Velsen: “Vorig jaar hebben we zoveel plezier beleefd aan deze rally dat ik graag weer terug ga naar Afrika. De twee extra stages ten opzichte van Le Dakar, de langere wedstrijdroutes en de korte verbindingen zijn zaken waar wij als team voor willen gaan. En niet te vergeten de legendarische finish op Lac Rose in Senegal; zo’n finish beleef je met je gehele team, dat voelt zo enorm goed.”

Het materiaal
Brutus, de servicetruck van het Van Velsen Rally Sport Team, is inmiddels zo goed als klaar voor vertrek.
De laatste inventarisatie wordt gedaan na de Pre Proloog. Het team neemt de komende rally voor het eerst een aanhanger mee waarop de rallytruck vervoerd kan worden. Geen kant-en-klaar wagentje maar een aanhanger die door het team eigenhandig vanaf het chassis opgebouwd is. “Het is een mooi vooruitzicht dat je zelf alles kunt verplaatsen en geheel selfsupporting bent” vertelt Aad.
Ons Blauwe Schatje, zoals de rallytruck te boek staat, staat momenteel op de bokken. Het hele team is druk in de weer om ook haar op tijd rally-klaar krijgen.

Aangezien het team en materieel al eind januari weer terug is, heeft Van Velsen Rally Sport de mogelijkheid om ook aan de Morocco Desert Challenge deel te kunnen nemen. De Morocco Desert Challenge vindt plaats van 13 t/m 20 april in Marokko en gaat in de tegenovergestelde richting door de duinen en ruige landschappen ten op zichte van de Africa Eco Race. “In 2017 hebben wij ook deelgenomen aan de Morocco Desert Challenge. Door een blessure heb ik de 2018 editie van deze rally af moeten zeggen. De Morocco Desert Challenge is inmiddels uitgegroeid tot de grootste rally-raid van Africa met een groot truckdeelnemersveld en zou in 2019 wel eens kunnen uitgroeien tot de grootste truckrally-raid van de wereld. We moeten ons nu eerst op de Africa Eco Race focussen, maar we kijken ondertussen ook uit naar de Morocco Desert Challenge!” aldus Aad.

Nu de knoop is doorgehakt kan Aad van Velsen weer verder met het samenstellen van zijn team, het regelen van de inschrijvingen, het bezoeken van de huidige en de nieuwe sponsors en wordt het fysieke trainingsschema een tandje opgevoerd om weer fit aan de start te verschijnen.

 

Gamma Racing Day 18-19 augustus 2018

Afgelopen weekend zijn wij uitgerukt met onze Blauwe Schatje en Brutus richting Assen.

Op het TT-Circuit vond hier het Gamma Racing Day plaats. Een jaarlijks terugkerend evenement vol met alles wat wielen heeft en kan racen…

PERSBERICHT | Van Velsen Rally Sport finisht in Dakar!

De Africa Eco Race, een loodzware rally van twee weken en 6000 km over zand, stenen en vooral heel veel duinen met de finish in Dakar, Senegal,  bezorgde het team veel uitdagingen. Maar ze hebben de finish gehaald.

“We hebben van de eerste tot de laatste kilometer genoten en we wisten dat het zwaar zou worden maar zó zwaar had ik niet gedacht.” Aad van Velsen, teameigenaar en coureur van Van Velsen Rally Sport heeft zijn zwaarste rally ooit gereden. “De eerste week zijn we zonder noemenswaardige problemen doorgekomen hoewel we toen al meerdere dagen enorm lange etappes van meer dan 400 km voor de kiezen kregen. We waren misschien niet de snelste op de piste maar vele anderen hadden problemen met bijvoorbeeld lekke banden. Dat is ons bespaard gebleven en zo konden we langzaam stijgen in het klassement.”

In de voorbereiding op deze rally had het team met de hulp van een aantal sponsoren een eigen assistentietruck gebouwd die ook nog eens werd bestuurd door de zoon van Aad, Michel van Velsen. De monteurs, Stefan, Arie en Michel en teammanager Rachel konden hiermee optimaal de noodzakelijke ondersteuning geven voor onderhoud en reparaties van de rallytruck in het bivak.

En die back-up bleek hard nodig in de tweede week, vertelt Aad. “We kregen te maken met meer duinen dan dat ik ooit heb gezien. En het was heel zacht zand. We hebben meerdere keren in de enorme hitte flink moeten scheppen om weer door te kunnen en soms stonden we al een paar meter later weer muurvast. Dat was heel zwaar.” Vrijwel alle deelnemers hebben hier vastgestaan en veel tijd verloren zoals ook tweevoudig Dakar winnaar Gerard de Rooy.

Maar het team kreeg ook te maken met technische uitdagingen. “Onze monteurs hebben na een aandrijfprobleem de hele nacht moeten doorwerken om de truck een paar minuten voor de start van de volgende etappe klaar te hebben.” Door een probleem met de besturing aan het begin van de voorlaatste etappe heeft de cabine crew uit veiligheid besloten die etappe te verlaten. “We konden nog wel rijden maar we zouden dan wel een onnodig risico nemen en dat is niet de bedoeling. We zijn toen naar het bivak gereden en onderweg konden we als een geluk bij een ongeluk met een reserveonderdeel uit onze rallytruck een koelingsprobleem van de assistentietruck nog even oplossen. De monteurs hebben er voor gezorgd dat we met de rallytruck weer veilig en competitief aan de start konden verschijnen van de laatste echte wedstrijd etappe. Ik heb diep respect voor hun doorzettingsvermogen.” De laatste etappe was een rondje om het beroemde Lac-Rose bij Dakar in Senegal. “Dit is de plek waar alle grote Dakar helden in het verleden zijn gefinisht en voor ons in de rallytruck een bijzonder moment en een droom die werkelijk wordt. Alle drie stonden we in 2008 klaar voor de start van de Dakar rally in Afrika, die toen niet doorging en sindsdien is verhuist naar Zuid-Amerika en nu gaan we dan eindelijk hier echt finishen.” De emotionele ontlading is dan ook groot als het team met voor op de truck de vlag van Stompwijk over de finish komt en de medailles in ontvangst neemt. “Naar dit moment heb ik jaren uitgekeken, hard voor moeten werken en veel voor moeten laten. Dit is geweldig!”

Dinsdagmiddag komt het team weer terug in Nederland en dinsdagavond om 20.00 uur kan iedereen ze weer verwelkomen in Stompwijk. Dit doen wij, net als de voorgaande jaren, weer in De Bles, dr van Noortstraat 154 Stompwijk. Vanaf 19.30 uur gaan de deuren open. Kom het team feliciteren en geniet van de verhalen over deze gave rally!

AER2018 12e etappe

Vandaag is de laatste etappe van de Africa Eco Race. Een rondje van 22 km om het roze meer bij Dakar. Aad, Jos en Emiel starten de etappe om 12.48uur (Nederlandse tijd)
Na de legendarische start op het strand komen ze na deze korte special aan bij het podium waar ze al lang naar uitkijken.

Race verslag

WE HEBBEN DE LAATSTE ETAPPE SUPER GEREDEN EN DAKAR GEHAALD!

Aad van VelsenJos Schotanus en Emiel Megens geweldige laatste etappe van de Africa Eco Race bij het roze meer gereden! En dat had natuurlijk niet gelukt zonder de geweldige inzet van de mannen en vrouw die met Brutus die er voor gezorgd hebben dat ze elke dag weer door konden
Arie Verhagen
Stefan van Veenendaal
Rachel Rietveld
en Michel van Velsen

AER2018 11e etappe We konden er nog 1 keer voor gaan en dat hebben we gedaan!

De elfde etappe is de laatste echte etappe maar we hebben de moeilijkste passages achter ons gelaten. We passeren wel duinen maar het is vooral ook zaak voor de navigatoren om nog even scherp te blijven om niet alsnog onnodig tijd te verliezen. We sluiten af met een verbinding waarbij de de grens overgaan naar Senegal voordat we in het oude station van Saint Louis waar het laatste Bivak zal zijn.

route animatie: Rob Steltman AV Media

Race verslag

“We konden er nog 1 keer voor gaan en dat hebben we gedaan!”
Het was voor Aad een bittere pil dat hij de vorige etappe zoveel tijd heeft verloren door de problemen met de besturing. Maar de monteurs hebben opnieuw een geweldige prestatie geleverd en hebben de truck weer zo klaargemaakt dat Aad, Jos en Emiel de laatste echte etappe er weer voor konden gaan. “Het zou de laatste echte wedstrijd etappe zijn voordat we op zondag naar de finish gaan in Dakar.” vertelt Aad “Dus wilde ik heel graag er nog even goed voor gaan zitten en een goeie etappe rijden.En dat is gelukt! Ik ben heel blij met mijn monteurs die mij het vertrouwen hebben kunnen geven dat de truck voor deze laatste etappe weer veilig en in competitieve conditie is.
Het ging echt hard vandaag. Zelf zo hard dat ik mij moest inhouden anders zouden de banden te warm worden. Vandaag was onze snelste dag!”
Bij de finish en in het bivak in Saint Louis was er de ontlading bij de deelnemers en teams en was het tijd voor een feestje. De rallytruck is in parc fermé gezet en zal morgen de laatste special van 22 kilometer rijden om over de finish te komen bij het Roze Meer in Dakar!

AER2018 10e etappe Het was niet verantwoord om zo de etappe te rijden

De etappe begint tussen 2 bergen gelijk met een duinenpartij. Dan volgt een listige passage door een kloof en een vlakte daarna volgen duinen die geleidelijk moeilijker en moeilijker worden. De navigatoren moeten hier heel goed de kompaskoersen opvolgen anders raken ze het spoor bijster en verliezen dan veel tijd. Na CP3 wordt het wat eenvoudiger richting de finish.

route animatie: Rob Steltman AV Media

Race verslag

“Het was niet verantwoord om zo de etappe te rijden”

Bij het wegrijden uit het bivak voelt Aad dat het niet goed zit met de besturing. “Hij stuurde niet goed terug en dat werd richting- en na de start erger. In de cabine waren wij het er over eens: dit moeten we niet doen. We hadden ons verheugd op een dag waar we waarschijnlijk best goed hadden kunnen doen als we zo de verhalen horen in het bivak. Veiligheid gaat voor alles”

Een maal op weg naar het bivak treffen de mannen hun eigen servicetruck met de cabine omhoog. Probleempje met de koelleiding. “En toen waren wij ineens de snelle assistentie!”vertelt Aad “laten wij nou precies die slang bij ons hebben. Gefixt en toen snel naar het bivak. Ondertussen is het probleem door onze geweldige monteurs opgelost en mogen we morgen weer starten”

AER2018 9e etappe Natuurlijk kiezen we de moeilijke route!

Etappe 9: Duinen en nog eens duinen.
Deze etappe bevat meer dan 100 km aan echte duinen. De route gaat naar het oosten naar “het oog van Afrika”. Dit is zelfs van uit de ruimte te zien en natuurlijk ook als je de deelnemers volgt op Google Earth. Je kan het niet missen. Het begint eenvoudig maar al vrij snel worden de duinen een echte uitdaging. Na CP3 op weg terug naar Chinguetti wordt de route weer wat minder ingewikkeld.

Ook via Google Earth volgen hier vind je meer. Africa Eco Race

route animatie: Rob Steltman AV Media

Race verslag

“Natuurlijk kiezen we de moeilijke route!”

De negende etappe zou een hele lastige gaan worden en de deelnemers kregen een keuze: kies je de gemakkelijke route krijg je 30 minuten straftijd kies je moeilijke route krijg je 30 minuten terug. Voor de mannen was de keuze simpel: de moeilijke route!
“Ik ben hier om het beste uit mijzelf en mijn team te halen en dan kies je uiteraard voor de moeilijke route” vertelt Aad. “Dat ‘ie zo moeilijk zou kunnen was werd wel een uitdaging. Het ging eigenlijk gewoon prima weer totdat we in het moeilijke gedeelte te maken kregen met een zandstorm. Dan is het net of je met de vitrage dicht rijd. Je ziet nog wel wat maar weet niet echt wat het is. En dat zand hier is echt bizar! Soms kan je met je ene voet er op staan en je andere zakt dan gewoon weg, maar aan het zand zie je geen verschil. Dus was het gevolg scheppen. En dan rijden we 3 hele meters kunnen net niet genoeg snelheid maken… weer scheppen.En dat zo drie keer. Ondertussen waren wij en nog een paar andere deelnemers door de zandstorm het spoor een beetje bijster. Een helikopter van de organisatie kwam bij ons en toen bleek dat we de verkeerde kant op reden en daar zou het terrein onbegaanbaar worden. We vonden het spoor gelukkig toen weer terug en hebben nog een mooi laatste stuk van de etappe gereden maar dan wel voor het eerst in het donker deze rally.”

De assistentie heeft voor het eerst echt wat langer moeten werken om allemaal noodzakelijke klusjes op te knappen maar ze hebben zich er in vastgebeten en gezorgd dat de truck net op tijd klaar was voor de start. Bikkels zijn het. Daarna konden ze rusten want het bivak bleef nog een nacht op dezelfde plek. Dus spullen weer op orde gebracht, geld gewisseld, getankt, kleding wassen en een douche gepakt!

AER2018 8e etappe Dit waren echte duinen!

Het tweede deel van de marathonetappe is 439 km lang en de mannen hebben de afgelopen nacht niet aan de truck mogen werken. De etappe begint met zand en een redelijk eenvoudige duinenpartij maar later zullen ze te maken krijgen met een groot stuk met serieuze duinen. Hier ligt een echte uitdaging!

route animatie: Rob Steltman AV Media

Race verslag

“Dit waren echte duinen!”
Ons team maakt een indrukwekkende rally mee. En we bedanken onze sponsoren dat ze het hebben mogelijk gemaakt om met dit geweldige team en onze geweldige rally- en servicetruck deze fantastische rally te kunnen rijden. (zie onderaan dit bericht) Ook de Africa Eco Race maakt haar beloften waar. Bijna elke dag etappes van meer dan 400km en meer dan voldoende uitdagingen. Dat gold zeker ook voor de tweede dag van de marathon etappe. Aad, Jos en Emiel kregen vandaag te maken met de zwaarste duinen van deze rally tot nu toe. “Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt” vertelt Aad. “We zijn vandaag door 4 hele zware duinenpartijen gereden. Het waren hoge duinen met kamelengras maar ze waren vooral heel zacht. Voor je het wist zakte je weg. We hebben regelmatig de banden extra moeten aflaten en de gang er in moeten houden om niet vast te komen zitten. Dat kamelengras werkt dan ook nog eens tegen omdat het hobbelen hierover steeds de gang er uit haalt. En gang is alles. Het onvermijdelijke is dus ook gebeurt. We zakten toch ineens even weg en kwamen we niet zo meer los. Toen hebben we moeten scheppen. Dat was heel jammer want we hadden een heel goed tempo. Onze truck is gemaakt voor dit soort duinen. Toen kregen we even later een lekkage bij de vooras en hebben we uit voorzorg de voorwielaandrijving voor los gekoppeld in de gedachte dat we de duinen uit waren. Maar dat bleek anders. Toch maar weer even de as aangekoppeld, maar we zijn daar gewoon tijd mee verloren en moeten de jonges dus even fixen in het bivak. Maar we mogen wel zeggen dat we opnieuw alle 3 echt hebben zitten genieten deze etappe. Wat is dit een gave rally”

De Assistentieploeg kreeg vandaag 699km voor de kiezen en tijdens de rit maakte het uitgestrekte kale landschap en de dorpjes die vaak enkel bestaan uit leme hutjes of tenten, diepe indruk. Het bivak staat zo ver van de bewoonde wereld dat je na anderhalve week echt de verbroedering merkt tussen de teams. Dat is echt leuk. Ook hier blijven we weer 2 dagen staan.

AER2018 7e etappe Deze keer moesten we echt uitstappen; een lekke band

Op dinsdag begint en eindigd de etappe in Chami en het is de eerste dag van een marathon etappe. Dat betekent dat de voertuigen aan het einde van de etappe moeten worden geparkeerd in parc fermé en mag er die nacht niet aan worden gesleuteld. Ze rijden dus een dubbele etappe zonder assistentie. Het is dus zaak om behouden te rijden omdat je de woensdag, etappe 8, ook nog moet rijden zonder dat je service hebt kunnen plegen.
Etappe 7 is ook nog eens de één na langste etappe van deze rally -486 km- en het parcours bestaat voor het grootste gedeelte uit zandpaden en pistes waar de navigator heel nauwkeurig op kompaskoersen moet gaan rijden. Aan het einde zit nog een moeilijke duinenpartij met kamelengras wat een hoop gehobbel kan geven.

route animatie: Rob Steltman AV Media

Race verslag

“Deze keer moesten we echt uitstappen; een lekke band”

Aad, Jos en Emiel hebben het eerste deel van de marathon etappe achter de rug. “We zaten vrijwel gelijk na de start in ons ritme totdat we dit keer echt moesten stoppen en uitstappen: een lekke band.” vertelt Aad “De eerste keer dat we een band hebben moeten wisselen in de etappe. Maar ook dat gaat gewoon prima samen en daarna konden we het ritme weer oppakken.” Aad geniet van het rijden “het was een waanzinnig mooi en gevarieerd parcours. Heel veel zand, snelle stukken, hobbelen over kamelengras en mooie duinen. Het wordt misschien wat eentonig dat ik het zeg maar het ging eigenlijk weer gewoon goed.” De truck staat nu in Parc Fermé. “Op het laatste verbindingsstuk hebben we nog even gestopt om de vetspuit nog even onder de auto door te halen want nu mogen we niet meer aan sleutelen vannacht. Morgen beginnen de echt serieuze duinen! Daar kijk ik naar uit!”

Voor de assistentieploeg was het een echte rustdag en hebben ze de kans gehad om de rallytruck in actie te zien en aan te moedigen! “Alle gereedschappen en materialen zijn al ingepakt dus gaan we waarschijnlijk de grootste verhalen horen als de mannen vertellen hoe goed het wel niet ging!” vertelt Rachel.

Foto’s Alessio Corradini Rallymaniacs en Rachel Rietveld

Live Tracking

Volg op onze live timing/tracking pagina waar zij zitten op het parcours.

Nu bijgewerkt voor de Africa Eco Race

Africa Eco Race

2018 - Route 10e Africa Eco Race

Sponsors

VVRS in aktie voor

Dakar

Morocco Desert Ch.