AER2018 6e etappe We hebben vooral gedaan wat we de afgelopen week ook hebben gedaan

De tweede week van de Africa Eco Race begint met een verbindingsroute om de grens te passeren naar Mauritanië. Bijzonder is het 15 km lange stuk niemandsland tussen de beide landen waar de deelnemers doorheen moeten. Zodra ze over de grens zijn verandert het landschap drastisch en beginnen ze aan de special van 211km. Deze special is volledig off-road over zandpaden met aan het eind een pittige duinenpartij. Onderweg passeren zij de beroemde spoorlijn van de kust van Mauritanië naar het oosten.
De finish van de etappe is 10 km van het bivak in Chami.

route animatie: Rob Steltman AV Media

Race verslag

“We hebben vooral gedaan wat we de afgelopen week ook hebben gedaan.”

We hebben een kort bericht gekregen over de eerste etappe in Mauritanië.
“We moesten vandaag de grens over naar Mauritanië voordat we aan de etappe begonnen.” verteld Aad. “Dat ging allemaal zo snel dat we 4 uur te vroeg bij de start van de proef waren. Dus maar even een dutje doen.”
Vanaf het moment dat ze Mauritanië binnen reden was het gelijk anders. “Er is hier echt helemaal niets! Je komt vrijwel niemand tegen en dat is even wennen.”
Over de etappe kan Aad kort zijn. “We weten ondertussen dat we goed door kunnen rijden en toch het materiaal heel kunnen houden dus dat hebben we dan maar weer gedaan. Het was vandaag alleen maar zand en aan het eind een aantal duinen met kamelengras dus hobbelden we nu over het gras in plaats van stenen.”
Morgen is de eerste dag van een marathon etappe waarbij ze tussen de etappes niet aan de truck mogen sleutelen. “Vanavond gaan we ons goed voorbereiden. We krijgen eerst een etappe van weer bijna 500 km, dat is al pittig, en dan niet sleutelen in het bivak. We moeten dus weer ons gezonde verstand gebruiken want de komende dagen kan wel eens het verschil gaan maken.”

PERSBERICHT | Van Velsen Rally Sport heeft de smaak te pakken op weg naar Dakar

Van Velsen Rally Sport heeft de smaak te pakken op weg naar Dakar.

De eerste week van de Africa Eco Race zit er voor de deelnemers op. Ze hebben al 5 zware etappes er gereden met veel duinen en zand maar ook stenen en snelle stukken over gravel en droge meren. De langste etappe was 500km. Bij de rallytrucks heeft Aad van Velsen uit Stompwijk het prima naar zijn zin. Samen met nog 5 andere Nederlandse truckequipes waaronder tweevoudig Dakar winnaar Gerard de Rooy, proberen ze in het sterke deelnemersveld met een mooie eindklassering in Dakar te finishen.

“De rally is precies wat ik er van had gehoopt” vertelt Aad. “Ik heb in de afgelopen week mijn langste etappe ooit gereden, wel 500km, en meerdere etappes van meer dan 400km lang. Op sommige momenten verbaas ik mij erover hoe hard we kunnen rijden en dat het allemaal heel blijft als we met 150km per uur over een stenen pad vliegen.” Toch rijdt Aad heel behouden. “Het zou misschien wel harder kunnen op sommige punten maar dan is het ook zo dat de risico’s verviervoudigen. Samen met navigator Jos Schotanus en monteur Emiel Megens proberen we zo goed mogelijk de risico’s in te schatten. We hebben al genoeg deelnemers zien staan met kapotte banden of erger. Het belangrijkste is dat je blijft rijden want de rally duurt nog lang daarmee hopen we steeds een beetje te stijgen in het klassement want ik wil heel graag aan de finish komen in Dakar, dat is een lang gekoesterde droom.”
De keuze voor de Africa Eco Race pakt dus goed uit voor de transportondernemer die dit jaar voor de ondersteuning van zijn monteurs een eigen assistentietruck heeft gebouwd. “Dit is mijn vijfde rally en ik heb heel veel geleerd in de afgelopen jaren. Ik merk dat dit nu echt zijn vruchten gaat afwerpen. Als ik na een lange etappe in het Bivak kom hebben we nu met ons team een compleet eigen service en ondersteuningsplek. Mijn zoon Michel bestuurt de truck die de afgelopen week ook al meer dan 2500km heeft afgelegd door Marokko. De monteurs kunnen onderweg goed uitrusten en dat scheelt in het bivak want het kan zomaar zijn dat ze een nacht moeten doorhalen met werk aan de rallytruck. Gelukkig hebben we tot nu toe nog geen serieuze problemen gehad.”

In de tweede week van de rally worden er 7 etappes gereden waarvan 6 in Mauritanië. Dit is voor Aad nieuw terrein. “Ik ben nog nooit in Mauritanië geweest. We hebben begrepen dat we daar heel veel zacht zand en duinen gaan krijgen. Daar verheug ik mij wel op want onze Ginaf rallytruck is gemaakt voor dat soort omstandigheden.”

De finish is op 14 januari bij het legendarische roze meer in Dakar, Senegal en op de avond van 16 januari kan het team worden verwelkomt in Restaurant De Bles in Stompwijk.

AER2018 5e etappe Aan de finish zagen we dat we gemiddeld 102km per uur hadden gereden!

De laatste dag voor de rustdag moeten de mannen wederom een special rijden van meer dan 400km!

Deze etappe vergt het uiterste van de navigatoren en het materiaal, maar is geweldig om te rijden. Het brengt de deelnemers op snelheid richting Dakhla maar de navigatoren moet er even goed voor gaan zitten. Weinig stenen en een zanderige ondergrond zijn de belangrijkste kenmerken van het parcours.
Na de etappe en een verbinding wacht de rustdag in het laatste bivak van Marokko.

route animatie: Rob Steltman AV Media

Race verslag

“Aan de finish zagen we dat we gemiddeld 102km per uur hadden gereden!”

De laatste etappe voor de rustdag ging 440km door de westelijke Sahara. “We hebben vandaag de laatste etappe door Marokko gereden en de snelheid zat er al gelijk goed in! Door een heerlijk briesje hadden we ook weinig last van stof.” Dit gebied was voor Aad nieuw terrein. “Zo ver zuidelijk in Marokko zijn we nog nooit geweest en door het lege landschap en de constante snelheid van boven de 100 km per uur loerde het gevaar van concentratieverlies. Aan de finish zagen we dat we gemiddeld 102km per uur hadden gereden! Omdat er hier en daar nogal eens een steen opdook op het parcours moest je zeker wel scherp blijven. Toch hebben we ook vandaag niet de limiet opgezocht en dan zie je, doordat er toch vandaag weer uitvallers waren of mensen met problemen, dat je mooi zesde kan worden in de etappe. We staan zelfs nu zesde in het algemeen klassement!”

De racetruck is vandaag ook weer redelijk ongeschonden uit de strijd gekomen maar morgen zullen de monteurs een groot onderhoud uitvoeren.

Van Rachel horen wij dat het vandaag voor hun een verbinding was van maar liefst 554km. Eer rit waarbij je links niets ziet… en rechts ook niets. De kwaliteit van het asfalt is hier echter wel heel goed! Het is prima te doen in de cabine al wordt er door deze en gene wel een behoorlijk middagdutje gedaan. Maar daar is dit ook voor bedoeld.
Morgen moeten de monteurs aan de bak voor de rallytruck maar ook de servicetruck wordt onderhanden genomen.

AER2018 4e etappe Voor ik het wist waren we vandaag aan de finish

De vierde etappe: de langste!

Vandaag gaan de deelnemers de langste etappe rijden in de geschiedenis van de Africa Eco Race: 497KM van Assa naar Fort Chacal.

Ze starten in het bivak en hebben het eerste deel te maken met zand en stenen. Het is vooral ook een etappe waar de navigatoren scherp moeten blijven! Ze komen op grote vlaktes waar door het ontbreken van visuele punten het navigeren lastig is en je zomaar op de verkeerde route kan zitten.
Maar het wordt nog lastiger! De gebied hierna heeft vorig jaar onder water gestaan en daardoor zijn er geen zichtbare sporen. Ook hier komt het aan op goed navigeren! Tot slot moeten ze nog door een stuk duinen wat eindigt in een snelle open vlakte tot aan de finish die slechts 2 km van het bivak ligt.

route animatie: Rob Steltman AV Media

Race verslag

“Voor ik het wist waren we vandaag aan de finish”.

Aad heeft weer een vrijwel vlekkeloze etappe gereden. “We wisten dat het een lange dag zou worden en rekenden er op in het donker in het bivak te komen”, verteld Aad. “De etappe begon weer met stenen, heel veel stenen, en daardoor ging het in het begin niet zo snel. Ik rij best wel behouden om banden te sparen. In de cabine met Jos en Emiel houden we elkaar scherp om niet te hard te gaan. Ik denk dat iets rustiger rijden minder tijd kost dan banden wisselen. We hebben onderweg genoeg deelnemers banden zien wisselen. Na dit stuk werd de piste vlakker en sneller en vlogen de kilometers onder ons door en voor we het in de gaten hadden waren we bij de finish”
De tweede dag had Aad wat last van zijn schouder maar deze klachten zijn eigenlijk wel verdwenen. “ik voel me best wel fit nu!”
De truck wordt na binnenkomst in het bivak goed geïnspecteerd “Tot op heden hebben we geen serieuze problemen dus krijgen de monteurs aardig wat nachtrust.”

Brutus de assistentietruck krijgt veel belangstelling en waardering van de andere deelnemers en de organisatie. Jean Louis Schlesser vond het de mooiste assisitentietruck die hij ooit heeft gezien. Dat is natuurlijk allemaal mooi maar het is vooral fijn dat ons team zelf ook heel blij is met de truck. Het werkt prima!
Vandaag had de assisitentie ploeg wel een langere etappe dan rallytruck: 583KM (!) ze kwamen later dan de rallytruck in het bivak maar gelukkig is alles zo opgebouwd.

Morgen staat er weer een etappe van ruim 400km op de agenda. Daarna is het rustdag!

AER2018 3e etappe Zonder echte problemen en, lekker op tempo.

De derde etappe in de Africa Eco Race is ook 400 km lang.
Deze etappe heeft echter wel een primeur! voor het eerst in de rally zal er worden gestart in het bivak en ook de verbinding na de special is slechts 7km.
Echter is de special ook weer een hele lange. Hij is voor een groot gedeelte wel wat makkelijker te navigeren dan de tweede etappe omdat het vooral veel duidelijke sporen zijn door een mooi bergengebied. Ook komen ze langs veel militaire posten en gaan ze over vlaktes. Er kan hard worden gereden maar tegen het einde van de etappe wordt de navigatie wat uitdagender.

route animatie: Rob Steltman AV Media

Raceverslag

“Na de derde etappe zonder echte problemen en vooral een lekker tempo kan je wel stellen dat het goed gaat”

Aad van Velsen heeft het naar zijn zin. “Vandaag was dan wel 400km maar totaal niet te vergelijken met gisteren. Het was een mooie en vooral snelle dag met veel variatie in het parcours. De kers op de taart was een heel lang stuk fesh fesh (poederzand). Daar konden we continue 150km/u rijden geweldig!”
Ze lagen lang op een 6de/7de plek maar toen kwamen ze Elisabeth Jacintho tegen die zichzelf met de truck had ingegraven. “we hebben haar er uit getrokken maar dat ging niet vanzelf. Haar eerste lint brak en met het tweede lint sleepte we haar los en trokken we haar tot een hardere ondergrond.
Als geluk bij een ongeluk zagen we toen dat door het hustebutsen de reservebanden en luchtkussen waren losgeraakt. Die hebben we uiteraard weer vastgezet. Anders waren we ze misschien wel verloren.
Toen gingen we weer vol gas naar de finish. Het heeft ons wel een plekje gekost”

Het assistentieteam in Brutus had een prima verbindingsroute en kwamen in de middag in het bivak aan. Daar werd snel het bivak opgebouwd en niet veel later stonden Aad, Jos en Emiel al voor hun neus.

Nog steeds gaat het prima met de truck maar natuurlijk is er altijd wel een dingetje. Het gaat per slot van rekening heel hard op off road pistes. Zo was er een slot stuk, een lek(je) in de tank en zaten er stenen tussen de velg, maar volgens Emiel valt dat allemaal wel mee.

Foto’s etappe Alessio Corradini Bivak foto’s Rachel Rietveld

AER2018 2e etappe De zwaarste en langste etappe ooit!

Woensdag 3 januari: de tweede etappe van de Africa Eco Race. totaal 478km waarvan 443 km special.

Vandaag krijgen Aad, Jos en Emiel hun eerst echt serieuze etappe voor de kiezen. De special is maar liefst 443 lang en die begint en eindigd in de buurt van het Bivak.
De etappe begint vlakbij de beroemde Erg Chebbi een mooie duinenzee van 30 km lang die op zich niet moeilijk is maar als je pech hebt en je moet scheppen verlies je wel veel tijd. Totaal passeren ze vandaag 7 duinenzeeën en bestaat de rest van de route uit gravel en zandtracks. Richting de finish krijgen ze nog te maken met stenen. Hier is het vooral zaak geconcentreerd te blijven om niet lek te rijden op scherpe stenen.
En na een korte verbinding van slechts 7 km arriveren ze in het bivak bij Agdar.

videoanimatie: Rob Steltman AV Media

De zwaarste en langste etappe ooit voor Aad!
Alles zat er in duinen, stenen, keien, gaten rivierbeddingen met los zand en ook snelle pistes.
“Het waren in ieder geval veel duinen” vertelt Aad.”We reden min of meer door bekent terrein wat we in eerdere rally’s in Marokko al hebben gehad. 2 grote duinpartijen waarvan de langste 34km en daarnaast nog heel veel kleine duinen. De laatste 5km duinen waren lastig door de laagstaande zon. Met de zon voor je kijk je dan tegen een donkere helling en wordt het gokken”.
Deze editie is Emiel mee als monteur naast Jos als navigator in de rallytruck. “Ik ben heel blij met de samenwerking in de cabine, die is gewoon briljant.”vertelt Aad “het enige minpuntje is dat we, doordat we zo goed hard kunnen doorrijden of beter gezegd knallen en vliegen, mijn schouderblessure wat meer aanwezig is qua pijn, maar dat zal mij niet dwarszitten de komende dagen.”

Voor Michel, Arie, Stefan en natuurlijk Rachel was het niet de meest boeiende 422km verbindingsroute.
Ze hebben onderweg de dieseltanks van Brutus vol gegooid en kunnen dus ook Aad weer van diesel voorzien voor morgen. Het werken vanuit de assistentietruck gaat prima en ook het opbouwen van het bivak verloopt soepel. Vandaag werd de vriezer gevuld met waterzakken zodat ze in de rallycabine de komende warme dagen kunnen beschikken over redelijk koud drinkwater.

foto’s Rallymaniacs Alessio Corradini Rachel Rietveld

 

Een mooi audioverslag van Aad voor Rallymaniacs over de lange 2de etappe!

AER2018 1e etappe Nu echt begonnen

Als de deelnemers dinsdagochtend vroeg vanaf de boot komen in Nador hoeven ze slechts een korte verbinding te rijden van 51km naar de eerste special van 92 km.
De eerste auto start hier om 9.42uur lokale tijd en met een tijdsverschil van 1 uur betekent dat 10.42uur nl tijd het zal dan ongeveer een uur later zijn dat de trucks starten.
Het parcours bestaat vooral uit gravel en stenen en de navigatoren moeten goed opletten omdat de sporen niet goed zichtbaar zijn. Door de lange verbinding van de special naar het bivak worden aan het begin van de avond pas de eerste deelnemers verwacht in het bivak in Dar Kaouar en de laatsten pas rond middernacht. Dit eerste bivak kan wel eens koud zijn met temperaturen rond het vriespunt.

Iedereen is in het bivak gearriveerd dus zijn we benieuwd hoe het vandaag de eerste etappe van de Africa Eco Race is verlopen.

Aad is blij dat de rally nu echt is begonnen. “Eindelijk weer onderweg en het was een mooie etappe! Op zich ging het gewoon goed alleen bleek dat onze Sentinel het niet deed, waardoor wij deelnemers voor ons niet voorbij konden omdat ze ons niet hoorden en door het stof ook niet zagen. (een Sentinel is een soort radiografische toeter die een voertuig bij ons dicht in de buurt heel hard in de cabine hoort als wij er bij ons op drukken. Het soort signaal geeft aan of we er voorbij willen of bijvoorbeeld stilstaan met pech)
Er had dus zeker meer ingezeten, maar we hebben begrepen dat meerdere deelnemers hier last van hadden.
Het was een etappe met veel stenen waarop je zo maar lek kan rijden dus het was vooral geconcentreerd blijven met elkaar. Daardoor hebben we zeker wel hard kunnen rijden en voelt het allemaal goed aan.
De truck heeft gelukkig geen echte opdonder gehad dus geen zware nacht voor de monteurs.
Omdat het qua snelheid en in de cabine wel goed ging hebben we een goed gevoel voor de dingen die komen gaan”.

Ook Brutus de servicetruck had een uitdagende dag en moest een verbinding rijden van 623km en waren vanaf 8.30 tot 19.30 onderweg. Het was ook serieus navigeren maar dat is zonder fouten gelukt! De doordachte inrichting van de truck worp als gelijk zijn vruchten af want na efficiënte en snelle opbouw van het bivak konden ze na tien minuten al, Aad, Jos en Emiel verwelkomen. Er hoeft niet veel aan de rallytruck te gebeuren dus kan er nog behoorlijk wat worden geslapen.

Woensdag volgt de 2de etappe die bijna 4 keer zo lang is als vandaag.

Start van de Africa Eco Race 2018

Na een voorspoedige reis naar Monaco en de druilerige regen en onder grote belangstelling is het team voor hun tweedaagse trip naar Monaco goed aangekomen.
De eerste stop werd gemaakt in Luxemburg voor de lunch en einde van de dag kwamen ze aan bij de geplande overnachtingsplaats Dijon waar ze een aantal van de andere deelnemers troffen. Samen zijn ze vertrokken voor de rit naar Monaco.

Na in Menton, zeg maar het bivak bij Monaco, was het vandaag tijd voor de keuring! Na ontbijt om 7.30 naar Bivak lopen en opbouwen. Gisteren al een to do lijst gemaakt en na overleg aan de gang gegaan. Stefan was na gisteren een beetje ziek en heeft in de loop van de dag nog geslapen. Er was een ontspannen en goeie sfeer. Zowel de rallytruck als ook de assistentietruck zijn grondig geïnspecteerd en daarnaast was er voor de mannen en vrouw de administratieve keuring. Dat betekent stempels, stickers, formulieren, handtekeningen enz. Maar dit is allemaal met succes afgerond en nu staat de Rallytruck in Parc Fermé wat betekend dat daar tot aan de start niet meer aan mag worden gesleuteld. Dus hebben ze een dagje vrij!

Het team is officieel gestart in Monaco. Heb je de livestream gemist? Kijk nog even het fragment van de start op Facebook.

Terwijl de assistentietruck rechtstreeks vanuit het bivak in Menton naar de haven van Séte reed sloten Aad, Jos en Emiel aan in de buurt van de haven. Samen reden ze de boot op en vierden ze de jaarwisseling onderweg naar Melilla Marokko. De overtocht van totaal 2 nachten en 1 dag vrijwel niets doen is volgens Rachel en de mannen moeilijk. De briefings en cursussen van de organisatie waren een prettig maar ook pittig tijdverdrijf en natuurlijk noodzakelijk. Omdat er niet veel plichtplegingen op de agenda stonden op zaterdag had iedereen de kans om een beetje uit te slapen. Het belangrijkste waren nieuwe schoenen voor Aad. (alles bij zich behalve schoenen en tandeborstel) en panty’s voor de monteurs. En nee, niet voor hun of Rachel om te dragen maar te gebruiken als filter/zeef bij het tanken. Er zijn nog een paar kleine klusjes gedaan zoals het bestickeren van de eigen gereedschapskisten van de monteurs en Rachel kreeg van Jos nog wat instructies over het gebruik van GPS in de Assistentietruck. Emiel bleef langer in omdat hij nog wat last had van z’n voet, maar ook dat is nu helemaal goed. Maar de rest van de tijd, wachten…dus werden de klaverjasskills opgepoetst en kwam ook yathzee op tafel! De dag werd officieel afgesloten met een algemene briefing voor alle teams van de organisatie.

Als het goed is zijn de Douna formaliteiten in de haven redelijk voorspoedig verlopen doordat de organisatie alle steun krijgt van de Marokaanse overheid. Brutus met aan boord Michel, Arie, Stefan en natuurlijk Rachel rijden vandaag 623km naar het eerste bivak in Dar Kaouar. Het Blauwe schatje gaat naar Nador voor de 1e etappe.

Routeanimatie; Rob Steltman AV Media

Hierbij de fotomomenten.

Uitzwaaien op 27 december 2017

Het is bijna zover.

Op 3e kerstdag, woensdag 27 december, vertrekt ons team vanuit Stompwijk richting Monaco. De start van de Africa Eco Race op naar Dakar.

Wil je ons nog uitzwaaien als wij vertrekken dan is dat natuurlijk mogelijk maar het kan wel eens druk worden. Velen hebben al aangegeven dit te willen doen. Dit kan dus problemen opleveren op en rond het terrein bij ‘A. van Velsen Transport’. Om de verkeersveiligheid van overige deelnemers in het verkeer niet in gevaar te brengen kan je er ook voor kiezen om langs de route te staan die wij nog door het dorp maken voordat wij doorrijden.

Wij zullen om 8:30 met de vrachtwagens vertrekken. Wij maken nog een rondje door het dorp (Dr. v. Noorstraat en Meerlaan) en rijden dan via het Oosteinde een mooie uitdaging in Africa tegemoet.

Wij danken iedereen die ervoor zorgt dat de start van onze reis veilig zal verlopen.

PERSBERICHT | Finish in Dakar is ultieme doel voor Van Velsen Rally Sport

Afgelopen zaterdag heeft Van Velsen Rally Sport in Stompwijk het team en de voertuigen gepresenteerd waarmee ze in januari gaan deelnemen aan de zwaarste rally van Afrika; De Africa Eco Race. Onder grote belangstelling werd vol trots de rallytruck, de nieuwe eigen assistentietruck, en de teamleden gepresenteerd waarmee men na een rally van twee weken door West-Afrika, op 14 januari hoopt te finishen in Dakar, Senegal.

Het team had besloten om komend jaar te kiezen voor deelname de Africa Eco Race. “Het was voor mij heel moeilijk om een keuze te maken tussen de “Le Dakar” rally in Zuid- Amerika, waar ik de afgelopen twee jaar succesvol aan heb deelgenomen en de Afrika Eco Race die voor mij qua route, avontuur maar zeker de finish bij ‘Lac Rose’, -het roze mee-r, het originele Parijs-Dakar gevoel oproept.” Vertelt teameigenaar en coureur Aad van Velsen.

De afgelopen maanden is er heel hard gewerkt om alles klaar te maken voor deze nieuwe uitdaging. “We zijn er trots op dat we alle rally’s de finish hebben gehaald en ons iedere keer hebben kunnen verbeteren.” vertelt Aad “maar onze rallytruck heeft daardoor wel flink op z’n donder gehad en we hebben daarom besloten om vrijwel de gehele truck te demonteren en waar nodig met nieuwe of gereviseerde onderdelen weer op te bouwen want de Afrika Eco Race is een serieuze uitdaging en vraagt om een goeie voorbereiding.”

Belangrijkste aanwinst voor het team is de assistentietruck die, mede dankzij de hulp van een aantal sponsoren, het team de gelegenheid geeft zo compleet mogelijk aan de start te verschijnen.
“Tijdens de diverse rally’s hebben wij dankbaar gebruik kunnen maken van ingehuurd assistentievoertuigen en materiaal. Maar ik probeer iedere rally weer een stap vooruit te komen en voor een optimale deelname is een eigen assistentietruck essentieel.” De truck is volledig naar eigen inzicht ontwikkeld. “We begonnen letterlijk met een leeg vel papier waarop we een indeling zijn gaan bedenken. Onze ervaringen met andere assistentietrucks hebben we goed kunnen gebruiken om tot een efficiënte indeling te komen. Daar gaan we met elkaar in de rally zeker van profiteren!”

Er gaan 7 teamleden mee in de rally. Zes daarvan zijn al mee geweest in april tijdens de Morocco Desert Challenge. Emiel Megens zal tijdens de rally de plaats in gaan nemen van Gerard van Veenendaal. Emiel heeft al tien jaar ervaring in de rallytruck wereld. Hij is geruime tijd monteur geweest bij Ginaf Rally Power en heeft onder andere als rally monteur in de truck gezeten van Jan Lammers. “Emiel is een hele goeie monteur met veel kennis en ervaring en we hebben samen nog gewerkt bij Ginaf Rally Power. Gerard kan helaas niet mee in de komende rally, maar is zeker nog wel teamlid en werkt waar hij kan ook nog gewoon mee. Ik ben erg blij dat Emiel zijn plaats wil innemen in de rallytruck.” De ervaren Jos Schotanus zal opnieuw de navigator zijn in de rallytruck. Verder bestaat het team uit de monteurs Arie Verhagen, Stefan van Veenendaal en Michel van Velsen en teammanager Rachel Rietveld.

De Africa Eco Race viert haar tiende editie en brengt het team terug naar de oorspronkelijke route van de Dakar rally in Afrika en die precies 40 jaar geleden voor het eerst is verreden. De rally start op 31 december in Monaco en de eerste echte wedstrijdetappe is op 2 januari in Marokko. Na een aantal etappes in Marokko gaat men door het indrukwekkende Mauritanië en is de finish op 14 januari aan het roze meer in Dakar, Senegal.
Het team is op zondag 5 november aanwezig op de RTL Dakar pre-proloog in Valkenswaard, waar iedereen van harte welkom is om een bezoek te brengen aan het team en de spectaculaire demonstraties van de deelnemers.

Live Tracking

Volg op onze live timing/tracking pagina waar zij zitten op het parcours.

Nu bijgewerkt voor de Africa Eco Race

Africa Eco Race

2018 - Route 10e Africa Eco Race

Sponsors

VVRS in aktie voor

Dakar

Morocco Desert Ch.