Zondag 12 januari, rustdag in de Africa Eco Race. Inmiddels zijn er 5 zware etappes in Marokko verreden. Tijdens deze etappes krijgt het materiaal te maken met flinke klappen en bonken door de gaten en kuilen op de tracks.

Toch heeft ons team zich goed door de etappes heen weten te slaan. “In 2019 hebben wij twee rally’s gereden. In januari de Africa Eco Race en in april de Morocco Desert Challenge. De tweede rally hebben we gereden om nog meer snelheid te krijgen op dit soort tracks. Het werpt nu al zijn vruchten af. Ik ben wel als 3e gestart, maar ik had al ingecalculeerd dat als we tijdens de rustdag op positie 6 staan, we het goed hebben gedaan” vertelt Aad.

In de tweede helft van de rally komen de zandduinen van Mauritanië. “Hier wil ik mijn slag slaan”, aldus Aad. “Dit zijn mijn favoriete etappes. De duinen, daar is onze truck voor gebouwd. Ik houd van de uitdagende duinen. Waar andere truckteams het net niet halen, komen wij dankzij de kracht van onze Blauwe Schatje toch boven op de top. Dan hoor ik onze truck brommen en snorren. Het zijn zware etappes voor de truck, maar hij is echt heel sterk”.

Alle etappes zijn zwaar voor het materiaal. Waar het in Marokko om snelheid gaat, gaat het in Mauritanië om de kracht. In de duinen komt het er heel nauw op aan. Het losse zand vergt veel behendigheid van de coureur, maar ook van de monteur. De monteur moet voornamelijk de motortemperatuur en bandenspanning in de gaten houden. Het is belangrijk goed samen te werken in de cabine.

“Het zand lijkt soms wel bakmeel. Daar kom je met harde banden echt niet doorheen. Dan moeten we de banden aflaten lopen. Kom je hier vast te staan, dan wordt het scheppen.” Aldus Michel. “Het is voor mij het eerste jaar in de rallytruck. Ik moet hier nog wel aan wennen, maar gelukkig heeft Marco vorig jaar op mijn stoeltje gezeten. Marco navigeert dit jaar en hij geeft mij af en toe tips”.

Iedere nacht wordt de rallytruck technisch gecontroleerd en waar nodig gerepareerd. Soms valt de schade van de etappe mee en is het alleen regulier onderhoud. Maar als er iets gerepareerd moet worden, dan gebeurt dat meteen. Soms moeten de monteurs de nacht doorhalen om de truck op tijd af te hebben. En de volgende dag volgt er weer een verbindingsroute naar het volgende bivak gereden. “Wanneer er grote reparaties zijn, dan beginnen Michel en Bart ook met sleutelen. Op een gegeven moment moet Bart stoppen met sleutelen omdat hij de volgende dag met Brutus (de assistentietruck) moet rijden. Hij moet natuurlijk wel fit genoeg blijven om ons veilig naar het volgende bivak te brengen. Dit houd ik goed in de gaten. Als ik niks zeg, gaat hij gewoon door.” Aldus Rachel. “Michel zal dan op een gegeven moment ook moeten stoppen want ook hij moet de volgende dag weer aan de bak. Arie, Rob en ik gaan door tot de truck echt klaar is voor de etappe. Ik ben geen monteur, maar ik kan de mannen wel ondersteunen. Aangeven wat ze nodig hebben of onderdelen schoonmaken zodat ze weer gebruikt kunnen worden. We hebben het weleens gehad dat we net klaar waren en de truck weer gestart moest worden voor de volgende start. Dit geeft dan  toch echt wel een kick dat we dit met elkaar weer gefixed hebben.”

Het is nu rustdag. Het bivak is opgebouwd aan het strand van Dakhla. Dat hebben ze goed voor elkaar denk je dan. Maar denk maar niet dat ons team in een strandstoeltje zit te genieten van het zonnetje. In het rallywereldje leest men geen ‘rustdag’, maar zij lezen ‘klusdag’. Tijdens de rustdag wordt al het materiaal weer flink onder handen genomen. Groot onderhoud wordt er gedaan. En hetgeen waar men vanuit gaat dat het toch niet kapot kan, wordt toch nog een keer extra gecontroleerd. Als de truck dan echt klaar is, dan pas heeft het team rust…

Nog 7 etappes te gaan voordat de gehele karavaan bij het legendarische Lac Rose in Dakar arriveert.

Het gaan 7 zware etappes worden voor alle deelnemers. Ook al zijn dit de favoriete etappes voor Aad en is de rallytruck voor deze etappes gebouwd. Het materiaal wordt sterk op de proef gesteld. En zoals Aad zegt: “Achter iedere steen schuilt gevaar.”

Wil je ons team volgen, dan kan dit op onze website, facebook, Instagram en twitter. En ’s avonds zendt Ziggo Sport iedere avond om 23.00 uur een 50 minuten durende uitzending over de Africa Eco Race uit. Heb je geen Ziggo, dan kan je de volgende dag op Youtube (Ziggo sport) de uitzending bekijken.

Dinsdag 21 januari arriveert het team weer in Nederland en zullen zij hun verhaal weer doen om 20.00 uur in de Bles. De deuren gaan om 19.30 uur open. We hopen dat ze weer met een big-smile en een goed resultaat thuiskomen.