Fenix Rally 2022

Volg hieronder van dag tot dag de ontwikkelingen in deze rally. Deze pagina word meerdere keren op de dag bijgewerkt met de actuele gegevens.

Volg hun locatie via Google Maps of in de resultaten klik HIER

Op naar de start

Na alles weer spik en span te hebben de rally en service truck, moeten we naar de startstreep.

Op dinsdag 8-3-2022 gingen Bart en Rob met de servicetruck en ’t karretje in de vroege ochtend vertrekkken vanuit Stompwijk. Met op ’t karretje natuurlijk de rallytruck.

Deze reis gaat eerst naar Genua in Italie om daar de boot te pakken richting Tunesie.

De rest van de crew gingen donderdag 10-3-2022 naar Brussel om met het vliegtuig naar Tunesie te gaan.

Vrijdag 11-3-2022 was het team weer hereenigt. Die dag staat ook vol met allerlei controles, papieren en technische.

13-03-2022 LEG 1

Eindelijk is het weer zover. Racen. Hieronder zie de route en gegevens van de dag.

De race begint met een officiële ceremonie met vertegenwoordigers van de autoriteiten in de stad Tunis in het centrum van de culturele stad. Daarna rijden de deelnemers langs de Avenue Habib Bourgiba waarbij ze de vlag krijgen in het midden bij de klokkentoren.
Na de ceremoniële show start vindt de eerste speciale stage plaats van de Fenix Rally, z’n 25 km in de buurt van Hammamet op het zand van de Middellandse Zeekust. Een verbinding van 379 km zal de karavaan naar Douz brengen, waar de tweede klassementsproef van 74 km zal plaatsvinden en waar het bivak zal worden opgesteld voor de volgende wedstrijddagen.

Verslag

 

Zondag de eerste etappe! Maar… helaas niet helemaal….

Na de regen van zondag gingen Aad, Michel en Marco in een stralende zon en gemotiveerd tot op het bot van start in het eerste deel van de etappe van vandaag.

Maar eigenlijk gelijk al sloeg het noodlot toe. Geen vermogen en geen snelheid of kracht. Wat nu? Het serviceteam werd gebeld en er werd afgesproken dat ze zouden klaarstaan vlak voor het tweede deel van de etappe. Dat betekende dat eerst lange verbinding van ruim 400 km moest worden gereden en toen gelijk gaan sleutelen om het op te lossen. Als een chirurgische ingreep gingen de monteurs als een geoliede machine aan de gang en met wat kunst en vliegwerk werd een oplossing bedacht maar helaas bleek deze gelijk al niet te houden en met hulp van een ander team kon een beter oplossing worden gerealiseerd. Maar daar bleef het niet bij…

Goed gemutst op weg bleek er net voor de start een nieuw probleem op te doemen wat de mannen er toe moest doen besluiten niet verder te rijden en met hulp van de assistentie crew op de aanhanger naar het bivak te gaan. Geen complete etappe gereden en daardoor straftijd en een helse job om nog een goede klassering te halen.

Maar natuurlijk nog wel kansen op dagsuccessen! In een razend tempo werd het bivak opgebouwd en zal er flink worden doorgehaald in de nacht om alles weer klaar te krijgen voor morgen.

Bekijk ook het video verslag op YouTube

 

14-03-2022 LEG 2

Hieronder zie de route en gegevens van de dag.

Etappe 2 van Fenix Rally biedt een etappe van 168 km, waarin de deelnemers de Tunesische woestijn kunnen proeven met 50% duinen, met wit zand en fesh-fesh-velden. Vóór de witte duinen van Sabria heeft het parcours zijn eigen moeilijkheidsgraad, daarna enkele snelle paden die het nationale park Jebil passeren en in het laatste gedeelte volgt het lastige zand van Grand Erg Oriental en de duinen rond Give el Bum.

Verslag

Vandaag hadden we een dag die goed begon. We konden namelijk starten met dank aan ons service team.
De dag begonnen we als laatste en hadden daarom als doel om het halve deelnemers veld in te halen, naar ons idee is dit goed gelukt. We begonnen met veel kleine maar zachte duinen afgewisseld met snellere gravel paden. We reden in de hogere duinen met zand zo zacht als een zandloper en reden ons helaas net vast wat ongeveer een 20 minuten aan scheppen heeft gekost. Dit was niet alle pech voor vandaag want we hadden 12 kilometer voor het eind ineens een enorme trilling, het ophanglager van de aandrijfas was kapot gegaan. We hebben snel de twee aandrijfassen naar voren gedemonteerd maar dat betekende wel dat we alleen nog aandrijving hadden op de achterwielen, en dat terwijl we ook nog een paar kilometer door de duinen moesten. We hebben de banden zacht gezet en zijn er met goed stuurwerk doorheen gekomen en hebben als 2e vrachtwagen met alle checkpoints de finish weten te halen.
We waren blij dat we aan de finish stonden, door het hustebutse en hoenkeboenken op al die korte duinen heeft niet alleen de auto maar ook de bemanning het zwaar te voorduren gehad

Vol vermogen inhaalrace

De monteurs hebben weer een huzarenstukje geleverd door om half vier ’s nachts de truck weer helemaal klaar te hebben voor de 2de dag. Dus konden Aad, Michel en Marco met vol vermogen aan een inhaalrace beginnen. Als allerlaatse van bijna 150 deelnemers in alle categorieën gestart en gefinisht als 75ste! Een keer moeten scheppen en door een lager probleem de aandrijfas voor de voorwielen er onderuit moeten halen maar verder was het weer een goed gevoel dat ze weer meededen. In de avond is het aandrijfprobleem opgelost en kunnen ook de monteurs wat slaap inhalen. Op naar dag 3

15-03-2022 LEG 3

Hieronder zie de route en gegevens van de dag.

Etappe 3 omvat twee klassementsproeven, respectievelijk 137 km en 131 km, met alles wat Tunesisch terrein heeft: duinen, zandpaden op weg naar Bir el Mida en enkele lastige duinen op het laatste deel van de eerste etappe bij de exit van Zmela en snelle onverharde grindwegen met lastige navigatie na Ksar Ghilane richting Beni Khedache en Tamezret in de regio Matmata. De route zal iconische plaatsen van Tunesië aandoen, zoals Ksar Ghilane en Cafè Tarzan.

Verslag

Vandaag was weer een ouderwets lekkere dag. We konden heel de dag in de auto blijven zitten en hadden de gang goed te pakken. In het eerste deel hadden we het tempo al lekker opgeschroefd en haalde we al een heel aantal auto’s in ondanks dat dit heel erg lastig was vanwege het vele stof. Daarna in de tweede proef wisten we dit goed vast te houden en haalde we weer een groot aantal andere deelnemers in. Het was wel verraderlijk omdat er veel op- en afstapjes in de route zaten die met 1, 2 en vaak ook 3 uitroeptekens werden aangeduid. Het was erg veel schudden en stuiteren over de stenen en we hoopten dat de banden heel zouden blijven. We waren mooi optijd in het bivak dus kunnen veel onderhoud doen met daglicht, wel zo lekker.

 

Dinsdag gaat op rolletjes

Eindelijk kunnen we in de zon vertellen hoe we er voor staan want vandaag liep op rolletjes.
De snelle etappe zorgde ervoor dat de mannen al in de loop van de middag weer binnen waren en feitelijk alleen het reguliere onderhoud hoefden te doen. Iets wat al voor vertrek is afgesproken. Altijd in koppels van 2 wordt de checklist afgewerkt en de truck weer klaargemaakt voor de volgende etappe.
Vandaag was een snelle etappe die vlekkeloos verliep en het lijkt er op dat ze hard op weg zijn om de straftijd nog een behoorlijk stuk goed te maken in het klassement, maar laten we niet op de zaken vooruit lopen want er zijn nog genoeg kilometers die moeten worden afgelegd in de komende dagen.

16-03-2022 LEG 4

Hieronder zie de route en gegevens van de dag.

De “Star Wars” etappe staat als eerste op het menu voor de 4e dag van de Fenix Rally. De 160 km lange special stage zal een van de beroemdste plekken in Tunesië raken: de locatie van aflevering IV van de legendarische film, tussen Tozeur en Nefta. Het gebied rond Kibili zal de hoofdrolspeler zijn van de tweede special stage van de dag van 93 km. De zandpaden en onverharde wegen zullen het speelveld zijn van deze etappe die ook de langste van de hele rally is met zijn 457 km (SS 252,80 km + LS 204,60 km).

Verslag

Vandaag begonnen we lekker op tijd door de goede dag van gisteren. Er stond vandaag erg veel wind en we kwamen echt in een zandstorm. Soms was er geen spoor en hand voor ogen meer te zien. We begonnen de dag weer lekker met een hoop schudden in de kleine zand duintjes. De scania rijdt er lekker tussendoor en we merken wel dat we een stuk meer comfort hebben in vergelijking met de Ginaf doordat we nu een torpedo hebben inplaats van een front stuur. Er zaten veel punten in die ze in het roadbook naar ons idee wel beter aan konden geven dus het was heel alert zijn en dat ging goed. Aan het eind van de eerste special stage met het Star Wars dorp en de finish in zicht werd het duidelijk dat je enorm scherp moest blijven. We kwamen aangereden bij een hoge duin en werden gewaarschuwd omdat er een vrachtwagen achter de duin op z’n kant lag. We zijn via een lager gedeelte de duinen uit gegaan en gefinisht. Daarna zijn we direct omgekeerd en 200 meter terug gereden om de truck weer overeind te helpen. In de tweede special hebben we weer lekker door kunnen rijden en was het een special vergelijkbaar met de tweede van gisteren. We startten nu tussen de motoren dus zijn maar verder gegaan met die in te halen. Het was ook nu door de wind niet makkelijk om de juiste route te vinden maar we gingen er als een speer doorheen. Vandaag weer lekker optijd in het bivak, kan er een klein beetje schade hersteld worden van een kusje met een elektriciteitsmast en verder het reguliere onderhoud gedaan worden. Het moet nog bevestigd worden maar waar we gisteren 2e vrachtwagen en 20e overall waren, hebben we vandaag als het goed is onze eerste dag overwinning te pakken!

Woensdag: een stormachtige winst!

Vandaag was er een hoofdrol weggelegd voor een enorme zandstorm. Zelfs voor Noord Afrikaanse begrippen extreem. Windkracht 8 á 9. Je werd volledig gezandstraald en het zicht werd minimaal. Marco en Michel deden samen hun uiterste best om op de juiste route te blijven en veilig door het deelnemersveld naar voren te sturen.
Vrijwel aan het einde van de eerste etappe werden de mannen ineens verrast door een op z’n kop liggende William van Groningen. Hij was door de chaos bij de laatste steile duinen afstap, van wel 15-20 meter, wat ongelukkig naar beneden gekomen en duikelde tot bijna op z’n kop. Onze mannen hebben eerst maar even de etappe gefinisht en hebben toen gelijk William uit z’n hachelijke positie bevrijd. Maar dat zorgde er wel voor dat onze mannen hun eerste etappe overwinning konden behalen die werd bekroond met een medaille.
De truck functioneerde op z’n best alleen in een enthousiaste drift raakten ze een electra mastje. Geen echte schade maar misschien zit er een dorp een paar uur zonder stroom?!?
Matthieu en Rob hebben alle rally actie weer gefilmd op een bijzonder locatie. De originele filmset van Star Wars die al werd gebruikt bij de opnamen van de eerste Star Wars film in 1976 en ook in latere films. Daar hebben ze ondanks de enorme storm ook nog een fles gevuld met echt Sahara zand welke door Stichting Truckers voor Goede doelen geveild gaat worden voor de hulp aan kinderen met de K ziekte. We houden jullie op de hoogte van de veiling en ondertussen gaan onze mannen vol goede moed weer voorbereiden voor een nieuwe etappe!

17-03-2022 LEG 5

Hieronder zie de route en gegevens van de dag.

De 5e etappe van de Fenix Rally verhuist naar de oase van Ksar Ghilane, in het zuiden van Tunesië. Vanuit Douz zullen twee klassementsproeven van in totaal 262 km de karavaan naar het laatste wedstrijdterrein brengen. Zandpaden en onverharde wegen zullen vandaag nog voornamelijk het speelveld zijn. Snelle stukken langs Parc Jebil naar Ksar Ghilane en daarna de lastige en smalle onverharde wegen in het oostelijke deel van de “pijpleiding”. De schitterende kloof in de regio van Bir Amir, en lastige wegen in de regio bij Cheninin zullen een uitdagend deel van de dag zijn.

Verslag

Vandaag begonnen we de dag met een lange verbinding vanaf het bivak naar de start. Dit kwam (zoals iedereen zelf misschien ook wel merkt) door de wind in de sahara. We zouden eigenlijk verplaatsen naar een ander bivak maar dat kan nu niet omdat alles onder gewaaid is. De route is daardoor ook aangepast en hadden we vandaag een etappe die veel over gravel- en zandpaden ging. Het was lekker dat we nu voor in konden starten door het goed resultaat van gisteren, daardoor kom je tussen veel andere coureurs met het zelfde tempo. Het waren allemaal droge paden en we hadden regelmatig last van stof van voorgangers, maar als we de sentinel gebruikte (een signaal dat je geeft dat je wil inhalen) gingen de voorgangers keurig aan de kant en konden we weer door. Er zaten weer een heel aantal punten in waar je zowel op navigatie als op zicht moest rijden en heel goed op moest letten door de verwaaide paden en ontstane zand ruggetjes. Het ging weer als een speer en in de cabine ging het ook weer super met, als het goed is (nog niet bevestigd) weer een dag overwinning! We zijn met heel het team enorm blij dat ondanks de grote tegenslagen in het begin we er met zn alle de schouders onder hebben gezet met dit als resultaat! Inmiddels hebben we 2 keer een 2e en 2 keer een 1e plek weten te pakken.

Donderdag en dat is etappe overwinning 2!

We zouden eigenlijk verhuizen naar een ander bivak tot het einde van de rally maar door de storm van woensdag is dat beschadigd en was de organisatie genoodzaakt om in Douz te blijven en de etappes aan te passen. Een helse operatie omdat diverse hotels moesten worden omgeboekt en er moest een oplossing komen om toch in de buurt van Douz etappes te creëren. Complimenten aan organisator Alexander Kovatchev en zijn team om dit voor elkaar te krijgen.
De aangepaste etappe van vandaag met veel snelle paden en lastige navigatie bleek echter in het voordeel van ons uit te pakken en de tweede etappeoverwinning is binnen! Hulde!
De truck rijdt geweldig en we laten de moeizame start van de rally achter ons en met twee medailles op zak gaan we vrijdag vol goede moed weer beginnen aan een zware en lange voorlaatste rallydag.

18-03-2022 LEG 6

Hieronder zie de route en gegevens van de dag.

Duinen, duinen en nog eens zandduinen. Als je het niet begrepen had, zullen de duinen op de 6e dag, de voorlaatste, van de Fenix Rally het focus zijn van deze unieke etappe van 145 km. De race nadert de grote finale met een uitdagend parcours in de zand- en duinen van Bir Mida, Mida, Gour el Kleb, Dekamis en Giret el Hab. De deelnemers zullen hun voertuigen en zichzelf goed moeten managen.

Verslag

Vandaag begon de dag weer met gravel maar dat liep weer over in de hobbelpaden door het opgewaaide zand. Het ging weer lekker en reden op de voorspelde zware duinen af. Gisteren tijdens de briefing hamerde de organisatie er nog op dat je genoeg eten en drinken mee moest nemen want het zou een hele zware dag worden met hele moeilijke duinen. Dat hebben we gemerkt en gelukkig doorstaan! In het eerste deel van de duinen reden we ons vast in het poederzand. Even de tijd genomen om de banden tot heel laag af te laten lopen, voor sper er bij en we kwamen er gelukkig zonder scheppen weer uit. Een stuk verder, rond het middag uur, waren we in de hogere duinen. Alleen is het een heel groot nadeel als de zon zo hoog staat en de schaduwen weg zijn, we reden de duinen in en stonden op een duintop muur vast. Na een uur vol scheppen, de auto opliften, rijplaten plaatsen en 3 keer proberen lukte het ons weer om onze weg te vervolgen. De hoogste en moeilijkste duinen moesten nog komen, maar gelukkig kwam er inmiddels al weer iets schaduw maar het bleef een puzzel hoe we de duin over zouden gaan. Na een paar rondjes rijden en kijken hebben we het geprobeerd met succes! We waren als eerste vrachtwagen gestart door de eerste plek van gisteren dus we hadden ook geen andere vrachtwagen sporen voor ons. Uiteindelijk waren we de duinen gepasseerd en hebben we via een klein stukje snellere piste maar vooral weer zandhopen wederom als snelste vrachtwagen de finish weten te halen. We kregen het vandaag zeker niet cadeau en waren er alle drie unaniem over uit dat dit qua moeilijkheidsgraad echt een hele serieuze rally is. We mogen vanavond weer de medaille halen voor de etappe overwinning en gaan vol goede moed morgen de laatste dag in. Onze assistentie in het bivak waren weer door het dolle heen toen we aan kwamen en zijn nu nog 1 keer de auto in topstaat aan het maken voor morgen!

 

Vrijdag: de fluit, pannenkoeken en een derde etappe overwinning

Vandaag stond er een duinen etappe op het programma. Het bleek een serieuze uitdaging voor vrijwel alle deelnemers en er zijn zelfs deelnemers die de nacht in de duinen moeten doorbrengen omdat ze er niet doorheen gekomen zijn. Maarrrr dat gold niet voor onze mannen. Aad, die de etappe omschreef als één van de zwaarste etappes die hij ooit gereden heeft, is samen met Michel en Marco met vlag en wimpel geslaagd voor deze uitdaging en hebben opnieuw de dag overwinning te pakken. De derde op rij!
Maar dat nieuws werd nog iets mooier doordat de leider in de wedstrijd grote problemen had om de duinen door te komen en niet de etappe heeft kunnen finishen. Dat betekend dat na alle tegenslag van de start van de rally we aan de leiding gaan van het klassement! Klasse!
Maar laten we niet vergeten dat je pas gewonnen hebt als de hele rally is gereden en we hebben nog 1 dag te gaan.
In het Bivak zitten de monteurs op zo’n dag niet stil en besloten een extraatje toe te voegen aan Brutus. Met veel plezier werd er door hun een Turkse fluit ingebouwd die Brutus een herkenbaar geluid gaat geven.
We nemen ook nog een kijkje in de keuken waar eerst Rachel voor de zaterdag alvast Nasi heeft gemaakt en daarna Arie die op Nationale Pannenkoekendag -je raadt het al- pannenkoeken heeft gebakken. En met de smakelijke pannenkoeken van Arie werd de derde overwinning gevierd met het hele team. Op naar de laatste etappe en laten we hopen op een mooi resultaat!

19-03-2022 LEG 7

Hieronder zie de route en gegevens van de dag.

De laatste dag van de rally brengt de deelnemers, na 85 km, naar de prijsuitreiking van de laatste klassementsproef. De magische Sahara rond Ksar Ghilane zal onze helden onderdompelen in een unieke en onvergetelijke sfeer om afscheid te nemen van de Fenix Rally. En we gaan ontdekken wie de winnaars zijn van deze tweede editie!

Verslag

Vandaag hadden we een samengesteld parcours. Door alle veranderingen van deze week door de storm had de organisatie een nieuwe route gemaakt en gecombineerd met een oude route. We hadden weer een paar snelle stukken maar vooral weer heel veel hobbel stukken met zand hopen. Er zaten vandaag 5 duinen partijen in maar die waren lang niet zo lastig als die van gisteren. We hebben lekker ons ding kunnen doen en een lekkere laatste dag gereden. We zijn vandaag als 2e gefinisht achter de IVECO van Van Groningen en daarmee ook 2e geworden in het algemeen klassement bij de Trucks. We zijn heel erg blij dat we na de teleurstelling van de eerste dag met z’n allen de schouders er onder hebben gezet en de laatste plek hebben weten te veranderen in een hele mooie 2e plek. Vanavond hebben we de podium ceremonie en zullen we onze beker in ontvangst nemen. Iedereen die ons heeft gesteund en gevolgd onwijs bedankt!

 

Zaterdag 19 maart Het beste resultaat ooit!

We proefden de gezonde spanning bij de mannen voor de start van de laatste etappe in de Fenix Rally 2022. Aad had zijn achterstand door de ‘valse’start van de rally door de kapotte injector waardoor hij na dag 1 met vier uur straftijd en als laatste bij de truck maar 1 doel had. Proberen terug te vechten naar voren en voor de start van de laatste etappe lag hij tweede in het klassement en was de achterstand nog slechts 23 minuten!
Maar de laatste proef was zeker niet gemakkelijk maar niet lang genoeg om nog voor de winst te gaan. Maar de tweede plaats verdient alle respect. En dat geld voor het hele team die met elkaar ervoor gezorgd hebben dat ze het beste resultaat ooit hebben behaald.