Morocco Desert Challenge 2023

Op naar de start van de volgende rally

Het is wel al te lang geleden dat we gereden. Door uitgestelde/gecancelde rally’s konden we niet deelnemen en is onze laatste rally de Breaslau Rallye die van juni vorig jaar. Maar hierdoor hebben wij de rally truck wel goed onderhanden kunnen nemen om aan de Morocco Desert Challenge deel te nemen.

17/22-04-2023 Op naar Adagir in Marocco

Het is in de vroege morgen op 17-4 dat Bart en Rob, rijdend vertrokken met Brutus en de rallytruck op ’t karretje, naar Adagir Marocco. Nog vroeger op de dag, 21-4, vertrokken de andere teamleden, Aad, Arie, Marco, Matthieu en Michel, richting het vliegtuig om herenigd als een team.

Eenmaal aangekomen en gesetteld te zijn worden gelijk alle checks nog even doorgelopen. Want naast diverse briefings staan er ook administratieve en technische keuringen op de planning.
Alle stempels van goedkeuring ontvangen! Het team is klaar, nu wachten op de proloog.

23-04-2023 Proloog – Stage 1

“De mooiste etappes ooit gereden in Marokko!”
Dat was de opmerking bij de track keuring. We gaan het beleven in de 1e etappe, een proloog van 38 km rond Agadir. Een proloog waar je je vingers bij aflikt. Onze starttijd is 16:27
Voordat de officiele proloog begint gingen alle deelnemers naar het strand om daar een foto te maken met alle 300 voertuigen bijelkaar.

Verslag

Na het opstarten en de legendarische strandfoto waar alle deelnemers aan meedoen met z’n 300 voertuigen zijn we als 9e truck gestart.
De kop is er af! “We hebben lekker gereden. We zijn als 9e truck gestart en zoals het er nu naar uit ziet zijn we vandaag 5e geworden. Er is tijdens het navigeren geen fout gemaakt en daar hebben we vandaag de winst plekken mee gepakt.” Aldus Michel.
Morgen hebben we weer een druk progamma. Om bij de start te komen moeten we eerst nog ongeveer 5 uur rijden vanaf Agadir dus de wekker zetten we om half 5 zodat we iniedergeval mooi optijd zijn.
Onze starttijd is, 12:16 lokale tijd, niet naast elkaar zoals normaal op het strand maar wel als 7e truck.
Dat komt omdat we 1 minuut straftijd hebben gekregen door een stukje over-speed.

24-04-2023 – Stage 2

We starten om 13:16 de 2e etappe met eb op het legendarische strand Plage Blanche met een stage van 356 km naar Assa. Nu begint het echt met lastige routes en verschillende ondergronden. Maar eerst moeten we de enige echte verbinding van 271 km afleggen.

Verslag

Vandaag was een lange, warme, zware en uitputtende dag.
We zijn om even voor 6 uit Agadir weg gereden naar de start, toen we daar kwamen kon er nog niemand beginnen omdat de lucht niet helder was en de helicopers niet op konden stijgen.
We zijn dus 1 uur en 45 min later begonnen aan de proef. Het plan was om gelijk te pushen en dat lukte goed, we reden zelfs even de 4e tijd toen we op ongeveer 100km een band kapot reden op een steen, deze gewisseld en weer door naar het tank/rust punt.
Hier moeten we verplicht 30 minuten stil staan en die hadden we hard nodig. We hadden een naaf die olie lekte, een wiel wat los gelopen was en een gebroken bladveer. De moeren hebben we weer vast gedraaid en de naaf bijgevuld met olie en toen konden we de laatste 120km rijden met een buiten temperatuur richting de 50 en binnen temperatuur van richting de 60 graden.
Helaas moesten we toen wel rustiger aan doen en dat terwijl dat het voornamelijk snelle stukken waren. Zoals het nu staat (straftijden waren net nog niet bekend) zijn we 11e geworden, niet helemaal ontevreden als je kijkt naar de pech van vandaag.
We zijn druk bezig met de auto klaar maken voor morgen wat nog wel een flinke klus zal zijn.

25-04-2023 – Stage 3

De 3e etappe, van Assa naar Foum Zguid, is met 416 km de langste stage. Het begin zijn een aaneenschakeling van snelle tot zeer snelle tracks door de militaire zone langs de Algerijnse grens, een gebied waar de gemiddelde Marokkaanse bezoeker niet is toegestaan.

Verslag

Dankzij onze toppers in het bivak konden we vandaag weer zonder zorgen van start. Het was een lange, zware en vooral hele hete dag. We begonnen met vrij veel snelle stukken afgewisseld met hele grote stenen.

We keken alle 3 uit naar het rustpunt omdat het even niet meer te doen was met de hitte in de cabine. Op het rustpunt aangekomen zagen we dat er een heel klein gaatje in de band zat en met een reparatie setje van Gerard de Rooy hebben we dit kunnen maken dus hoefde we niet heel het wiel te wisselen.

Het tweede deel was ook een snel stuk maar ook zeer lastig qua navigatie omdat er veel stenen lagen en weinig andere sporen. De temperatuur van de buitenlucht was op een gegeven moment zelf 56 graden dus de laatste 100 kilometer tot het bivak was het echt aftellen.

We hebben het goed gedaan en zoals het er nu uitziet zijn we 6e geworden vandaag en zijn er nog maar weinig andere trucks na ons in het bivak gekomen.

De auto is zoals het er uitziet goed heel gebleven dus voor de monteurs is dat ook lekker. We hopen vandaag een flinke sprong in het klassement te maken.

26-04-2023 – Stage 4

Vandaag de 4e etappe een rondje Foum Zguid van 281 km. Dat scheelt voor Brutus want die kan blijven staan in het bivak. In de stage staan de eerste echte duinen op het programma de duinen van Erg Chegaga. Niet zoals hier maar ietsjes meer zand.

Verslag

Vandaag zijn we de dag in het stof van de voorgangers begonnen. Het ging naar omstandigheden lekker tot dat we na 20 km een blokje van het bandenaflaat systeem (het systeem waar ik de banden van uit de auto op kan pompen en leeg kan laten lopen) er af reden en de band heel snel leeg en kapot was.

Nadat we deze gewisseld hadden moesten we in de achtervolging bij de gene die ons in die tijd ingehaald hadden. Toen we eenmaal in de duinen zaten ging het goed. Er stonden een aantal auto’s en buggy’s vast en met maar een paar keer opnieuw een aanloopje nemen kwamen we er zeer goed doorheen. We hebben wel 6 kilometer meer gereden in de duinen als wat ze in het routeboek hadden bedacht, maar we hebben iniedergeval geen schep nodig gehad.

Bij het rust punt waren er heel veel andere deelnemers (voornamelijk motorrijders) slecht aan toe door de hitte en werden door de medicals verzorgd. Na het rustpunt hebben we weer lekker door kunnen rijden er waren een aantal stukken waar je echt niet hard door heen kon maar er waren ook een paar stukken waar we wel tegen de 140 kilometer per uur (maximale snelheid deze rally) aan zaten.

Al met al een hele lekkere dag met zoals het er nu uit ziet een 5e plek vandaag en in het algemeen klassement een sprongetje naar de 4e plek.

Tijdens de briefing werd ons medegedeeld van een tragisch raceongeval.
Onze gedachten gaan uit naar de vrouw en kinderen van:
🕯️ Laurent Lichtleuchter
We verwijzen naar het statement van de organisatie.

27-04-2023 – Stage 5

In etappe 5 gaan we van Foum Zguid naar M’hamid. 335 km door prachtige landschappen en verschillende weg condities van snelle stukken, off-road gedeeltes, zand, kamelengras en de duinen weer van Erg Chegaga. Het is weer een uitdaging voor ons allen.

Verslag

Het dagverslag komt nu vanuit Nederland. De mannen zijn aangeslagen door het nieuws wat zij in het bivak kregen. Onze rallyvriend Bram van der Wouden is vandaag overleden.

Het is als een bom ingeslagen en de emoties zitten hoog binnen het team.
De mannen hadden een zware dag. Eerst hebben ze een SSV op de wielen gezet.

Daarna hebben ze boven op een duintop vast gestaan en moesten ze scheppen. Gelukkig kwam de Hongaar Fazekas langs en heeft hen met een klein rukje los kunnen trekken.
Daarna zagen ze, toen ze bovenop een duin stonden dat Anja van Loon op haar kant lag met de truck. Fazekas was er bij om te helpen, maar stond zelf ook vast en wenkte voor hulp. De mannen hebben Fazekas losgetrokken, Anja op de kop getrokken waarna Fazekas Anja weer op de wielen hielp.
Al met al hierdoor veel tijd verloren, maar zoals het er nu voor staat, toch netjes als 6e gefinished. Uiteraard zijn ze hier super trots op, maar de jubelstemming blijft vandaag even uit.

Wij wensen Bram zijn vrouw, dochters en familie en vrienden heel veel sterkte…
R.I.P. Bram

28-04-2023 – Stage 6

Vandaag zouden we een rondje M’Hamid van 343 km doen. Door de mooie duinen van Erg Chegaga bij Lake Iriki en langs de ‘source sacrée’ de heilige bron en de ‘Dune du Juif’ (Joodse duin). Door de gebeurtenissen van gisteren wordt dit waarschijnlijk ingekort.

Verslag

Update vanuit het bivak, de etappe van vandaag was voor de ssv’s, auto’s en vrachtwagens ingekort vanwege de hitte en het overlijden van Bram. Voor de motoren was vandaag helemaal afgelast om ze voldoende te kunnen laten herstellen in deze omstandigheden. We hebben vandaag goed door kunnen rijden, een paar keer heel kort even moeten zoeken waar we moesten rijden omdat er onduidelijkheden in het routeboek waren, maar we hadden dit steeds snel weer gevonden. De laatste 15 kilometer hebben we met een lekke band gereden die ik, als we niet boven de 60 kilometer per uit uit kwamen, bij kon pompen naar 1.9 bar (i.p.v. de 4.5 bar die we wilde). Hier hebben we wel wat tijd mee verloren, maar als we de band zouden wisselen hadden we meer tijdverlies gehad. Zoals het er nu voor staat zijn we vandaag 5e geworden en staan we ook 5e in het algemeen klassement. We zijn al een tijdje terug in het bivak maar door de hitte hebben we nog niets kunnen doen en proberen we ons allemaal koel te houden tot dat vanavond de temperatuur buiten wat gaat zakken. De gemiddelde temperatuur hier smiddags zit rond de 42 a 45 graden.

29-04-2023 – Stage 7

In de 7e etappe, van M’Hamid naar Merzouga z’n 325 km, doen we veel duinen aan. Die van Erg Ouzina, Erg Znaigui en Erg Chebbi. Maar op de route ook veel stenen dus opletten op de banden. Bij de finish in Merzouga wordt het laatste bivak opgebouwd.

Verslag

Vandaag hebben we heerlijk gereden. We begonnen met wat snellere stukken gevolgd door een stuk van 12 km met enorm scherpe stenen. Het was een dag waar alles in zat, snelle gravel paden, stuken met grote stenen, rivierbeddingen met mul zand, grote vlaktes en de duinen.

We zijn vandaag als 4e geëindigd en omdat de nummer 3 zijn motor kapot is en dus niet de etappe af heeft kunnen afmaken zijn we in het algemeen klassement gestegen naar de 4e plaats!

Met 16 minuten achterstand op de nieuwe nummer 3. De etappe van morgen hebben ze met 35 km ingekort en er blijft nu 100 km over. Hierdoor zal het lastig worden om de 3e plaats, en daar mee het podium, nog over te kunnen nemen maar we gaan er op zeker nog een keer goed voor zitten.

Het begint met een stuk wat lastig navigeren zal zijn gevolgd door rivierbeddingen en dan eindigen we de dag met 8 km duinen richting het bivak waar de laatste finish zal zijn.

We gaan morgen weer ons best doen om ook de laatste dag over de streep te trekken en ook de MDC weer af te kunnen vinken.

30-04-2023 – Stage 8

De 8e, en de laatste etappe, is een rondje Merzouga van z’n 145 km. Maar laat je niet voor de gek houden door de lengte het wordt zwaar genoeg. Maar liefst 32 km door de hoge duinen van Erg Chebbi. Er is hier veel tijd te verliezen, maar ook te winnen.

Verslag

Etappe 8 “Ons leven”
Op verzoek nog één keer ons leven,
We hebben het gehaald! We hebben de finish gehaald en zijn als 4e geëindigd. We zijn er goed voor gaan zitten en gingen als een speer. Na ongeveer 60km veranderde dat alleen een beetje omdat de motor uitgevallen was… We waren de deksel van de brandstof vocht afscheiding filter verloren dus viel de diesel op de grond i.p.v. in de motor…
Gelukkig hadden we deze deksel ook bij ons en hebben we het in ik denk ongeveer 20 minuten weten te verhelpen om de auto uiteindelijk naar de eindstreep kunnen brengen.
Het was een beladen week door alle omstandigheden, de extreme hitte, het overlijden van Bram en alles wat we mee hebben gemaakt. We zijn super trots dat we hier als 4e hebben hunnen finishen en hadden dit op voorhand nooit durven dromen.

#MoroccoDesertChallenge #MDC2023 #WeAreRally #509 #scania #brutus #daf #rally #dakar #rallyraid #desertchallenge