Als de deelnemers dinsdagochtend vroeg vanaf de boot komen in Nador hoeven ze slechts een korte verbinding te rijden van 51km naar de eerste special van 92 km.
De eerste auto start hier om 9.42uur lokale tijd en met een tijdsverschil van 1 uur betekent dat 10.42uur nl tijd het zal dan ongeveer een uur later zijn dat de trucks starten.
Het parcours bestaat vooral uit gravel en stenen en de navigatoren moeten goed opletten omdat de sporen niet goed zichtbaar zijn. Door de lange verbinding van de special naar het bivak worden aan het begin van de avond pas de eerste deelnemers verwacht in het bivak in Dar Kaouar en de laatsten pas rond middernacht. Dit eerste bivak kan wel eens koud zijn met temperaturen rond het vriespunt.

Iedereen is in het bivak gearriveerd dus zijn we benieuwd hoe het vandaag de eerste etappe van de Africa Eco Race is verlopen.

Aad is blij dat de rally nu echt is begonnen. “Eindelijk weer onderweg en het was een mooie etappe! Op zich ging het gewoon goed alleen bleek dat onze Sentinel het niet deed, waardoor wij deelnemers voor ons niet voorbij konden omdat ze ons niet hoorden en door het stof ook niet zagen. (een Sentinel is een soort radiografische toeter die een voertuig bij ons dicht in de buurt heel hard in de cabine hoort als wij er bij ons op drukken. Het soort signaal geeft aan of we er voorbij willen of bijvoorbeeld stilstaan met pech)
Er had dus zeker meer ingezeten, maar we hebben begrepen dat meerdere deelnemers hier last van hadden.
Het was een etappe met veel stenen waarop je zo maar lek kan rijden dus het was vooral geconcentreerd blijven met elkaar. Daardoor hebben we zeker wel hard kunnen rijden en voelt het allemaal goed aan.
De truck heeft gelukkig geen echte opdonder gehad dus geen zware nacht voor de monteurs.
Omdat het qua snelheid en in de cabine wel goed ging hebben we een goed gevoel voor de dingen die komen gaan”.

Ook Brutus de servicetruck had een uitdagende dag en moest een verbinding rijden van 623km en waren vanaf 8.30 tot 19.30 onderweg. Het was ook serieus navigeren maar dat is zonder fouten gelukt! De doordachte inrichting van de truck worp als gelijk zijn vruchten af want na efficiënte en snelle opbouw van het bivak konden ze na tien minuten al, Aad, Jos en Emiel verwelkomen. Er hoeft niet veel aan de rallytruck te gebeuren dus kan er nog behoorlijk wat worden geslapen.

Woensdag volgt de 2de etappe die bijna 4 keer zo lang is als vandaag.