De laatste dag voor de rustdag moeten de mannen wederom een special rijden van meer dan 400km!
Deze etappe vergt het uiterste van de navigatoren en het materiaal, maar is geweldig om te rijden. Het brengt de deelnemers op snelheid richting Dakhla maar de navigatoren moet er even goed voor gaan zitten. Weinig stenen en een zanderige ondergrond zijn de belangrijkste kenmerken van het parcours.
Na de etappe en een verbinding wacht de rustdag in het laatste bivak van Marokko.
route animatie: Rob Steltman AV Media
Race verslag
“Aan de finish zagen we dat we gemiddeld 102km per uur hadden gereden!”
De laatste etappe voor de rustdag ging 440km door de westelijke Sahara. “We hebben vandaag de laatste etappe door Marokko gereden en de snelheid zat er al gelijk goed in! Door een heerlijk briesje hadden we ook weinig last van stof.” Dit gebied was voor Aad nieuw terrein. “Zo ver zuidelijk in Marokko zijn we nog nooit geweest en door het lege landschap en de constante snelheid van boven de 100 km per uur loerde het gevaar van concentratieverlies. Aan de finish zagen we dat we gemiddeld 102km per uur hadden gereden! Omdat er hier en daar nogal eens een steen opdook op het parcours moest je zeker wel scherp blijven. Toch hebben we ook vandaag niet de limiet opgezocht en dan zie je, doordat er toch vandaag weer uitvallers waren of mensen met problemen, dat je mooi zesde kan worden in de etappe. We staan zelfs nu zesde in het algemeen klassement!”
De racetruck is vandaag ook weer redelijk ongeschonden uit de strijd gekomen maar morgen zullen de monteurs een groot onderhoud uitvoeren.
Van Rachel horen wij dat het vandaag voor hun een verbinding was van maar liefst 554km. Eer rit waarbij je links niets ziet… en rechts ook niets. De kwaliteit van het asfalt is hier echter wel heel goed! Het is prima te doen in de cabine al wordt er door deze en gene wel een behoorlijk middagdutje gedaan. Maar daar is dit ook voor bedoeld.
Morgen moeten de monteurs aan de bak voor de rallytruck maar ook de servicetruck wordt onderhanden genomen.