Etappe 9: Duinen en nog eens duinen.
Deze etappe bevat meer dan 100 km aan echte duinen. De route gaat naar het oosten naar “het oog van Afrika”. Dit is zelfs van uit de ruimte te zien en natuurlijk ook als je de deelnemers volgt op Google Earth. Je kan het niet missen. Het begint eenvoudig maar al vrij snel worden de duinen een echte uitdaging. Na CP3 op weg terug naar Chinguetti wordt de route weer wat minder ingewikkeld.

Ook via Google Earth volgen hier vind je meer. Africa Eco Race

route animatie: Rob Steltman AV Media

Race verslag

“Natuurlijk kiezen we de moeilijke route!”

De negende etappe zou een hele lastige gaan worden en de deelnemers kregen een keuze: kies je de gemakkelijke route krijg je 30 minuten straftijd kies je moeilijke route krijg je 30 minuten terug. Voor de mannen was de keuze simpel: de moeilijke route!
“Ik ben hier om het beste uit mijzelf en mijn team te halen en dan kies je uiteraard voor de moeilijke route” vertelt Aad. “Dat ‘ie zo moeilijk zou kunnen was werd wel een uitdaging. Het ging eigenlijk gewoon prima weer totdat we in het moeilijke gedeelte te maken kregen met een zandstorm. Dan is het net of je met de vitrage dicht rijd. Je ziet nog wel wat maar weet niet echt wat het is. En dat zand hier is echt bizar! Soms kan je met je ene voet er op staan en je andere zakt dan gewoon weg, maar aan het zand zie je geen verschil. Dus was het gevolg scheppen. En dan rijden we 3 hele meters kunnen net niet genoeg snelheid maken… weer scheppen.En dat zo drie keer. Ondertussen waren wij en nog een paar andere deelnemers door de zandstorm het spoor een beetje bijster. Een helikopter van de organisatie kwam bij ons en toen bleek dat we de verkeerde kant op reden en daar zou het terrein onbegaanbaar worden. We vonden het spoor gelukkig toen weer terug en hebben nog een mooi laatste stuk van de etappe gereden maar dan wel voor het eerst in het donker deze rally.”

De assistentie heeft voor het eerst echt wat langer moeten werken om allemaal noodzakelijke klusjes op te knappen maar ze hebben zich er in vastgebeten en gezorgd dat de truck net op tijd klaar was voor de start. Bikkels zijn het. Daarna konden ze rusten want het bivak bleef nog een nacht op dezelfde plek. Dus spullen weer op orde gebracht, geld gewisseld, getankt, kleding wassen en een douche gepakt!