Het aftellen is nu echt begonnen.

De rallytruck is 25 november naar le Havre gebracht voor de technische keuring en verscheping naar Argentinië. Het resultaat was goed en de truck is goed gekeurd en inmiddels aangekomen in Buenos Aires.

Nog de laatste voorbereidingen doen voor vertrek.

Dinsdag 27 december zullen Bas, Jan, Rachel en Aad in de middag op het vliegtuig stappen om van Brussel via Madrid naar Buenos Aires te vliegen. Daar komen zij dan woensdag 28 december aan en vandaar uit gaan ze met een bus naar de haven (ongeveer 1 uurtje rijden) om de truck op te halen om vervolgens richting Paraguay (ongeveer 1250km) te rijden. Ongeveer halverwege zullen zij een hotel pakken om vervolgens donderdag 29 december ergens in de middag de grens over te steken naar Paraguay. Dan nog ongeveer 60km naar de hoofdstad Asunción. In Asunción zullen Jos, Arie en Charl zich toevoegen en is ons team in Zuid Amerika compleet.

30 en 31 december zullen ze de truck en alles er omheen in orde maken voor de definitieve keuring (technisch, administratief en medisch) welke plaats vindt op zondag 1 januari. Net zoals het podiumceremonie en de persverplichtingen. Op 2 januari zal dan eindelijk de start zijn van een nieuw en zwaar avontuur.

De organisatie onthulde op 23 november in Parijs de route en verdere details over de wedstrijd. “Dit wordt de zwaarste Dakar in vele jaren, en zeker op Zuid-Amerikaanse bodem”, hield wedstrijdleider Marc Coma zijn gehoor voor. De 316 motoren, quads, auto’s en trucks die op 2 januari aan de start staan, krijgen in twaalf etappes 9000 kilometer voor de kiezen, waarvan meer dan 4000 tegen de klok. De editie 2017 start in Paraguay – het 29ste land in de geschiedenis van de Dakar – en gaat via de Boliviaanse hoofdstad La Paz naar Buenos Aires. In de hoofdstad van Argentinië is op 14 januari de finish. “Het wordt een reis vol contrasten”, sprak Dakar-directeur Etienne Lavigne. “De deelnemers vertrekken uit Asunción in een tropisch klimaat, bij temperaturen van rond de 40 graden Celsius. Maar een paar dagen later krijgen ze te maken met temperaturen van rond het vriespunt, op de hoogvlaktes van Bolivia. Contrast is er ook in de hoogte: we gaan van zeeniveau naar bijna 5000 meter hoogte, en we blijven bijna een week op meer dan 3000 meter hoogte. De Dakar van 2017 is vierdimensionaal. ”Lange dagen en veel zand. Fysiek en mechanisch wordt het zwaar, maar het zwaarste zal de rally zelf zijn”, stelde Marc Coma. Met name de navigatie wordt anders, doordat de rol van de gps wordt beperkt. Zelfs de verborgen waypoints (WPM) worden grotendeels vervangen door zogeheten controlled waypoints (WPC) die slechts worden geactiveerd als het voertuig er is. Door dit systeem hebben de deelnemers minder hulp van de apparatuur en wordt het goede oude kompas in feite in ere hersteld. Tel daarbij op dat er zeven dagen zijn met specials van 400 kilometer of meer, waaronder eentje van meer dan 500 kilometer. Maar waar het de laatste jaren min of meer gebruikelijk was dat een lange etappe synoniem was aan een snelle etappe, is dat dit jaar niet het geval, stelde wedstrijdleider Coma. “Er zijn dagen bij waarop veel deelnemers niet bij daglicht in het bivak zullen zijn.” Dat komt onder meer door de hoeveelheid zand en duinen in de route: veel meer dan de afgelopen jaren. “Al op dag 3 komt er een groot stuk off-piste voorbij”, zei Coma. “En zelfs op de voorlaatste dag zijn er nog duinen. Er staan compleet nieuwe routes op het programma, met zand en duinen, die voor iedereen een verrassing zullen zijn. Het hoogtepunt wordt de Super Belén, drie dagen voor de finish, met 400 kilometer off-piste. Zonder twijfel de koninginnenrit van deze Dakar.”

Als we dan het geluk aan onze zijde hebben, zal met op de laatste dag een special van 64km en een verbinding van 722km(!!!) de finish op 14 januari in Buenos Aires zijn en hopen we op dinsdag 17 januari om ongeveer 10.00 uur weer te landen op Schiphol.

Ons hele team wenst iedereen hele fijne feestdagen en een goede jaarwisseling!